Według rankingu magazynu Shanken’s IMPACT, Żubrówka była w 2020 roku trzecią najlepiej sprzedającą się wódką na świecie. W porównaniu z poprzednimi zestawieniami, Żubrówka wyprzedziła m.in. markę Absolut.
Żubrówka trafiła do elitarnego grona wódek, których sprzedaż osiągnęła przynajmniej 10 milionów 9-litrowych skrzynek. W 2020 roku w Polsce i na rynkach eksportowych sprzedało się łącznie 90 mln litrów Żubrówki, czyli o ponad 3% więcej niż w 2019 roku.
Największe marki wódek na świecie w rankingu IMPACT
Miejsce |
Marka |
Producent |
Sprzedaż 2020 w mln 9l skrzynek |
Zmiana sprzedaży vs. 2019 |
1 |
Smirnoff | Diageo, Wlk. Brytania |
25,0 |
-2,0% |
2 |
Tito’s | Fifth Generation, USA |
10,5 |
+17,5% |
3 |
Żubrówka | CEDC, POLSKA |
10,0 |
+3,1% |
4 |
Absolut | Pernod Ricard, Francja |
9,6 |
-14,0% |
5 |
Hlibniy Dar | Bayadera Group, Ukraina |
8,0 |
+1,0% |
6 |
Khortytsa | Global Spirits, Ukraina |
7,5 |
-6,0% |
7 |
New Amsterdam | E&J Distillers, USA |
6,2 |
+26,8% |
8 |
Nemiroff | Nemiroff Vodka, Ukraina |
5,1 |
+11,5% |
9 |
Svedka | Constellation Brands, USA |
4,7 |
+4,4% |
10 |
Soplica | CEDC, POLSKA |
4,3 |
+2,4% |
Piat’ Ozer | Alcohol Siberian Group, Rosja |
4,3 |
-0,4% |
Żubrówka jest najwyżej notowaną polską marką w rankingu IMPACT. W czołowej dziesiątce znalazła się również inna marka z Polski – Soplica – z łączną sprzedażą 4,3 miliona 9-litrowych skrzynek (2,4% wzrostu w porównaniu do sprzedaży w roku 2019).
Ogółem, wśród 100 największych marek alkoholi na świecie znajdujących się w zestawieniu IMPACT, najwięcej przedstawicieli ma whisky (32), a wódki są drugą najliczniej reprezentowaną kategorią (25 marek). W czołówce znalazły się też rumy i brandy oraz gin. Część marek to lokalne napoje spirytusowe. Najlepiej sprzedającym się mocnym alkoholem na świecie jest Jinro – marka soju, o globalnej sprzedaży 495 mln litrów.