Podchmielona historia Warszawy

Piotr „Pietia” Wierzbicki znany jest jako animator kultury alternatywnej, kiedyś wydawca fanzina „QQRYQ”, właściciel wytwórni płytowej o tej samej nazwie, dziennikarz radiowy, di-dżej, ale też przewodnik warszawski, organizator niezliczonej liczby wycieczek pieszych i rowerowych po Warszawie. Część z nich poświęconych było miejscom związanym ze stołecznym piwowarstwem i taka – jak sądzę – była geneza tej książki.


Piotr Wierzbicki świetnie porusza się w topografii Warszawy starej i nowej. Wie jak nazywały się poszczególne ulice sto, dwieście i trzysta lat temu, o ile to możliwe – wie także jak wyglądały, gdzie stały pałace, gdzie fabryki, gdzie domy drewniane, a gdzie murowane. W przypadku miasta kilkakrotnie równanego z ziemią, począwszy od Potopu Szwedzkiego po Powstanie Warszawskie, taka wiedza wymaga sporej wyobraźni przestrzennej, bo niewiele z tego co było, do dzisiaj przetrwało. A czego nie zniszczyły wojny i pożary, to wyburzono, często już całkiem współcześnie. W efekcie z historii warszawskiego piwowarstwa pozostało trochę muzealnych pamiątek, starych etykiet i butelek, kilka grobów, trochę ruin, a czasem są to jedynie fragmenty muru po dawnym browarze. Niestety, nawet działające z powodzeniem przez 150 lat browary Haberbusch & Schiele, nie dotrwały do dziś, rozebrane po tym, jak znalazły w 2004 roku nowego inwestora – grupę Heineken. Pozostały po nich ruiny, m.in. budynek dawnej warzelni.
Najciekawsze fragmenty książki dotyczą warszawskiego piwowarstwa od XIX wieku, czyli czasów najlepiej znanych i opisanych. Chciałoby się by autor pociągnął te współczesne czy niemal współczesne wątki, skracając znacznie część poświęconą dawniejszej historii czy technologii warzenia piwa. Dawne dzieje można było z powodzeniem zamknąć w jednym czy dwóch rozdziałach, wiadomo niewiele, a autor zbyt często snuje domysły lub ucieka w kierunku anegdot. Książka zatraca charakter historyczny, a staje się miejscami bajędą, być może atrakcyjną w ustach oprowadzającego turystów przewodnika, ale szybko nudzącą czytelnika monografii. Część zaś poświęcona technologii warzenia piwa jest tak lakoniczna, że można by z niej bez straty dla całości zrezygnować.
Podsumowując – książka ważna i ciekawa dla miłośników varsavianów czy zwyczajnie dla osób, które interesuje historia warszawskiego browarnictwa. Chciałoby się więcej, gdy mowa o rodach piwowarskich, o szynkach i bawariach, o historii miejsc, przedsiębiorstw, poszczególnych markach. Świetnym uzupełnieniem byłaby mapa miejsc związanych ze stołecznym piwem, tych które przetrwały. Może chociaż jako dodatek on-line, dokąd książka nie doczeka się kolejnego wydania?

Przewijanie do góry
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Warsaw Spirits Competition 2025

Rejestracja otwarta

Zgłoś swoje uczestnictwo w festiwalu!

Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.