Riga Black Balsam Global Cocktail Challenge 2016: Wojciech Urbański wicemistrzem

Wojciech Urbański z Polski zdobył drugie miejsce w międzynarodowym konkursie barmańskim Riga Black Balsam Global Cocktail Challenge 2016. 24 listopada 49 barmanów z 19 krajów rywalizowało w Rydze, mieszając słynny łotewski likier ziołowy – Riga Black Balsam. Zawody zorganizowano po raz drugi.


Główną nagrodę – 3000 euro – zdobył Stanislav Mukhin z Ukrainy, który skomponował koktajl Formula 17/52. 1752 to rok, w którym powstała receptura likieru Riga Black Balsam. – Dwa miesiące poświęciłem na przygotowanie koktajlu na bazie ryskiego likieru, przygotowałem specjalne kieliszki, które pozwalają lepiej eksponować ziołowy charakter trunku – mówi Stanislav Mukhin. – To była niezwykła praca, z likierem o tak długiej historii.
Drugie miejsce zajął Wojciech Urbański za likier o nazwie Balsamiko. Przygodę z barmaństwem zaczął w 2006 roku, przeprowadzając się do Krakowa. W ciągu ostatnich jedenastu lat przeszedł wiele etapów pracy za barem. Począwszy od stanowiska barmana w hotelach, pubach, klubach i coctail barach. Był szkoleniowcem z zakresu miksologii, menadżerem jedynego w Polsce projektu opierającego się o koktajle bezalkoholowe (zwane mocktailami). Obecnie pracuje jako ambasador marki Hennessy, odpowiedzialny za ogólnopolski projekt szkoleniowy. Jest aktywnym członkiem Stowarzyszenia Polskich Barmanów. Systematycznie bierze udział w konkursach barmańskich, jego największym osiągnięciem jest zdobycie pierwszego złotego medalu na Mistrzostwach Świata w RPA, wywalczenie czterokrotnie tytułu Mistrza Polski Calvados Cup oraz udział w The European Elite Bartenders Course (JWC) pod patronatem IBA, gdzie jako pierwszy Polak wrócił do kraju z dwoma statuetkami. Jest najbardziej utytułowanym barmanem w historii polskiej sceny barowej, a także jedynym w Polsce szkoleniowcem z zakresu tworzenia dekoracji na koktajlach.
Trzecie miejsce w Rydze zajęła Hirja Niit z Estonii za koktajl IEVA, czwarte – Georg Cedrick Thomas z Austrii za koktajl The 6th Sense, piąte – Lucia Montanelli z Wielkiej Brytanii za formułę Purple Velvet i szóste punktowane miejsce – Marija Vinogradova z Łotwy za Black Secret.


Koktajle oceniało międzynarodowe jury w składzie: Ron Busman, prezes International Bartenders Association, Mario Hofferer, ceniony miksolog, mistrz IBA Cocktail World w 2011 roku, sommelier Raimonds Tomsons oraz Valters Kaže z Amber Beverage Group, firmy która jest właścicielem marki Riga Black Balsam i współorganizatorem konkursu.
– Poziom tegorocznego konkursu był bardzo wysoki, a udział gości z tak wielu stron świata zaowocował bogactwem różnych wizji, jak wykorzystywać Riga Black Balsam w miksologii – powiedział Valters Kaže.
– Dla Rygi to wielkie wydarzenie, że aż tylu barmanów z różnych stron świata zainteresowało się naszym likierem. Festiwal rośnie, a dzięki takim wydarzeniom wiedza o ryskim likierze idzie dalej w świat – komentował Raitis Akerblums, prezes Latvian Bartenders Federation.
– Niektóre receptury były zaskakujące, na przykład Riga Black z piwem. Ziołowy likier łączono też z sokami owocowymi, choć nie brakowało i bardziej klasycznych formuł, na przykład w filiżankach do herbaty. To ciekawe doświadczenie, patrzeć jak wiele nowych inspiracji dostarcza stara receptura – mówił Mario Hofferer.
– Według mnie dobry koktajl, to odnalezienie takiej formuły, która zagwarantuje harmonię smaku. Nie jest to łatwe przy pracy z tak wyrazistym likierem jak Riga Black Balsam, barmani stanęli przed dużym wyzwaniem i sprostali mu, poziom konkursu był bardzo wysoki i bardzo wyrównany – ocenił Ron Busman, prezes International Bartenders Association.
Riga Black Balsam obecnie sprzedawana jest w ponad 30 krajach, także w Polsce. W październiku 2016 roku likier został wybrany jako bazowy alkohol w recepturze koktajlu, który wygrał w kategorii Bartender’s Choice na międzynarodowym festiwalu IBA World Cocktail Championship 2016 w Tokio.

 

Rozmowa z Wojciechem Urbańskim

– Jak poznałeś Riga Black Balsam?
– Jako barman często odwiedzam różne zakątki świata i poznaję ciekawych ludzi oraz ciekawe alkohole. Dzięki mojej pracy poznałem też smak likieru Riga Black Balsam. Oczywiście kiedy dostałem zaproszenie na konkurs do Rygi, zapragnąłem poznać ten produkt jeszcze dokładniej, jak na profesjonalistę przystało.
– Czy jest on łatwy w miksologii?
– Patrząc na dzisiejszy poziom miksologii na świecie, coraz rzadziej używamy określenia „nie da się tego pomieszać”. Balsam jest bardzo ciekawym produktem, o swoim specyficznym smaku, który w koktajlach będzie znał swoje miejsce. Uważam, że można go połączyć prawie ze wszystkim, czy to chcemy uzyskać słodki, kwaśny czy wytrawny koktajl. Dla mnie najważniejsze jest to, żeby mój gość był zadowolony w 100% i chętnie do mnie wracał.
– A co było inspiracją do przygotowania koktajlu Balsamiko?
– Szczerze mówiąc miałem bardzo mało czasu na przygotowanie się do tego konkursu, ponieważ ostatni czas jest bardzo intensywnym okresem w moim życiu. Jeszcze chwilę temu byłem w Japonii na Mistrzostwach Świata, które dla wielu barmanów są najważniejszym konkursem w roku. Natomiast to właśnie w Japonii lepiej poznałem rytuał picia herbaty. To podczas tej podróży urodził się pomysł podania mojego koktajlu w filiżankach, jak do herbaty. Jednak idąc zawsze z duchem czasu, chciałem nadać trochę bardziej egzotyczny smak łącząc Riga Black Balsam z czekoladą, kardamonem, egzotycznym syropem falernum oraz sokiem z limonki.
– Czy Black Riga ma szansę zafunkcjonować w polskich barach?
– Uważam że barman oraz kelner są osobami które mają bezpośredni kontakt z gościem, z którym nawiązują dialog i pomagają mu wybrać ulubiony smak. Balsam jest ciekawą recepturą i ma szansę na naszym rynku, ale na pewno barmani musieliby lepiej go poznać i przekonać się do niego. Wiemy że często goście najpierw poznają produkt w barach, restauracjach a następnie sięgają po produkt w sklepie.

Scroll to Top
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Warsaw Spirits Competition 2024

Rejestracja otwarta

Zgłoś swoje uczestnictwo w festiwalu!

Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.