Proper No. Twelve i Jose Cuervo

Meksykańska grupa Becle, do której należy m.in. tequila Jose Cuervo, a także Old Bushmills Distillery w Irlandii Północnej czy rum Kraken, dokupiła 51% udziałów Eire Born Spirits (EBS) za 150 mln dolarów. EBS jest właścicielem marki whiskey Proper No. Twelve, której twarzą jest mistrz walk MMA, Conor McGregor. Wcześniej Becle kupiło 49%, teraz kontrolują całość. Podpisano umowę, dzięki której McGregor nadal będzie firmował ją jako „swoją” whiskey. Całość transakcji opiewa na 600 mln dolarów, z czego prawdopodobnie ponad połowa stanowi sponsorski kontrakt zawodnika. Whiskey Proper No. Twelve zadebiutowała w 2018 roku jako wspólny biznes McGregora, jego menadżera Audie Attara oraz inwestora, Kena Austina. Sprzedaż tej marki na świecie to obecnie ok. 6 mln butelek rocznie.

KIG wspiera sprzedaż alkoholu przez internet

Krajowa Izba Gospodarcza stanęła na czele multibranżowej koalicji, na rzecz legalizacji sprzedaży alkoholu przez internet. Ma to dać szansę na wyjście z pandemicznego kryzysu regionalnym producentom wyrobów alkoholowych, którzy do tej pory mieli ograniczone możliwości dotarcia do klientów w kraju i zagranicą. Trwający kryzys znacząco pogorszył ich sytuację.

Czytaj więcej

Żubrówka trzecią marką wódki na świecie

Według rankingu magazynu Shanken’s IMPACT, Żubrówka była w 2020 roku trzecią najlepiej sprzedającą się wódką na świecie. W porównaniu z poprzednimi zestawieniami, Żubrówka wyprzedziła m.in. markę Absolut.
Żubrówka trafiła do elitarnego grona wódek, których sprzedaż osiągnęła przynajmniej 10 milionów 9-litrowych skrzynek. W 2020 roku w Polsce i na rynkach eksportowych sprzedało się łącznie 90 mln litrów Żubrówki, czyli o ponad 3% więcej niż w 2019 roku.

Czytaj więcej

Rośnie wartość whisky

Pandemia pokrzyżowała plany nie tylko firmom, ale również inwestorom. Co prawda zeszły rok upłynął na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pod znakiem ożywienia i hossy, ale dla mniej wytrawnych graczy ostatnie miesiące nie stwarzały wielu okazji na zarobek. Alternatywą dla niskooprocentowanych lokat bankowych są inwestycje alternatywne, do których zalicza się m.in. whisky.

Czytaj więcej

Alkohole coraz droższe

Jak informuje Portal Spożywczy, w ciągu roku pandemii alkohol zdrożał w sklepach o blisko 40%. Najbardziej podrożały mocne alkohole oraz likiery i kremy, bo o prawie połowę, wina o blisko 31%, cydr o niecałe 25%. Najmniej drożało piwo, o niespełna 13%. Dane pochodzą z analizy ponad 255 tys. cen alkoholu w sklepach przeprowadzonej przez Hiper-Com Poland i UCE RESEARCH. Obejmowała ona okres od 1 marca 2020 do 28 lutego 2021 roku, a także analogiczny czas w latach 2019-2020. Pod uwagę wzięto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience, cash & carry i hurtownie.

8 godzin i koniec

Oferta akcji Tenczyńska Okovita SA ruszyła we wtorek 23 marca o godz. 9:00. Już po niecałych 8 godzinach wszystkie 116741 akcji objęło 977 inwestorów społecznościowych. Spółka tym samym pozyskała 4436158 zł. Środki zostaną przeznaczone na rozbudowę dotychczasowych mocy wytwórczych, uruchomienie produkcji oraz sprzedaży własnej marki whisky, jak i rozpoczęcie działalności eksportowej na rynkach azjatyckich.
Poprzednia emisja spółki zakończyła się w grudniu 2019 roku i trwała 36 dni. Wówczas 1339 inwestorów zainwestowało 4,18 mln zł w projekt wskrzeszenie tradycyjnej Okovity, starzenie piw warzonych w Browarze Tenczynek i otwarcie taproomu.

Czytaj więcej

Dom Wina rezygnuje z dystrybucji whisky Jura

Dom Wina wycofuje się z dystrybucji whisky Jura w Polsce. Postanowienie to wynika z przyjęcia przez firmę Whyte & Mackay nowej strategii szerokiej dystrybucji Jury w sklepach wielkopowierzchniowych, dyskontach spożywczych itd. Dom Wina będzie nadal współpracował z Whyte & Mackay, pozostając wyłącznym, polskim dystrybutorem linii Dalmore i Fettercairn. Dalmore jest jedną z najszybciej rosnących marek whisky klasy premium na świecie. W planach na 2021 rok jest wprowadzenie do portfolio Domu Wina nowych pozycji z oferty firmy Whyte & Mackay.

Akcje Tenczyńskiej Okovity do kupienia

Oferta akcji Tenczyńska Okovita SA ruszy we wtorek 23 marca o godz. 9:00. Kampania jest promowana przez Crowdway. Spółka Janusza Palikota planuje pozyskać 4436158 zł. Środki od inwestorów społecznościowych zostaną przeznaczone na rozbudowę dotychczasowych mocy wytwórczych, uruchomienie produkcji oraz sprzedaży własnej marki whisky, jak i rozpoczęcie działalności eksportowej na rynkach azjatyckich.

Czytaj więcej

Różowe prosecco

Włoskie ministerstwo rolnictwa zatwierdziło reguły dla różowego Prosecco DOC. Prosecco Rosé musi być produkowane w większości białych winogron glera, ale może zawierać 10 do 15% pinot nero. Może być sprzedawane w zakresie odczuwalnej wytrawności od Brut Nature do Extra Dry i wszystkie etykiety muszą zawierać słowo „Millesimato” oraz sam rocznik. Planowana produkcja Prosecco Rosé w tym roku to ok. 30 mln butelek (łączna sprzedaż prosecco to ok. 500 mln butelek).

Palikot wciąż inwestuje

Tenczyńska Okovita jeszcze w marcu br. ruszy z emisją crowdfundingową promowaną przez Crowdway. Jest to część zaplanowanego procesu upublicznienia Grupy Manufaktury Piwa Wódki i Wina, której Tenczyńska Okovita jest częścią. Debiut giełdowy jest przewidziany na III kwartał 2021 roku. W 2022 roku inwestorzy Tenczyńska Okovita SA uzyskają możliwość upłynnienia akcji przez konwersję do spółki matki.

Czytaj więcej

Rosolis pozostanie w Łańcucie

Jak podały rzeszowskie „Nowiny”, United Beverages planuje przywrócenie marki Rosolis do dawnej świetności i produkcja odbywać się będzie jak dawniej, w Łańcucie. „Oprócz bieżącej działalności duży nacisk, jako właściciel kładę na zachowanie i rozwój dziedzictwa historyczno-kulturowego nowo nabytych dóbr” – napisał William Carey, prezes zarządu United Beverages SA, cytowany przez „Nowiny”. Jak czytamy, Grupa United Beverages „zdecydowała się na kilka projektów w oparciu o analizy biznesowe. Najważniejsze z nich to: rozwój marek i przywrócenie im dawnej świetności; renowację obiektów; rozwój kontaktów z lokalnymi producentami, w tym kontraktacja zboża; przywrócenie marki Rosolis do dawnej świetności”.

USA zawiesza cła na alkohole z UE

Na cztery miesiące zostały zawieszone wzajemne cła na alkohole między USA a UE. Dotyczy to wyrobów amerykańskich trafiających na rynek UE oraz alkoholi europejskich wysyłanych do USA, ale z wyłączeniem amerykańskiej whiskey. Ta wciąż pozostanie obłożona podatkiem 25% przy wjeździe do Europy, przynajmniej do czasu rozpoczęcia negocjacji na temat ceł na europejską stal i aluminium.

Hillebrand wdraża nowoczesne metody odzysku i recyklingu flexitanków

Hillebrand, światowy operator logistyczny specjalizujący się w obsłudze branży beverage, wdraża procesy recyklingu swoich opakowań i środków transportu. Flexitanki są bezpiecznymi, wydajnymi i ekologicznymi zbiornikami do transportu płynów luzem. Hillebrand w wielu oddziałach na świecie wdrożył programy ich odzysku i recyklingu.

Czytaj więcej