Wyprzedaż majątku firmy Kozuba i Synowie

2 listopada ogłoszony został przetarg na majątek upadłej spółki Z. Kozuba i Synowie Sp. z o.o. Pierwszy polski producent kraftowych wódek i whisky rozpoczął postępowanie upadłościowe w lipcu 2019 roku, prowadził je Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIX Wydział Gospodarczy dla spraw Upadłościowych i Restrukturyzacyjnych. Wystawiony na licytacje majątek spółki to lokal przy ul. Jana III Sobieskiego 1 w Warszawie oraz nieruchomości gruntowe zabudowane budynkiem drewnianym, pełniącym funkcję wytwórni napojów spirytusowych, stanowiącej działkę ewid. nr 45/10 z obrębu 0007 Jabłonka, o pow. 1992 mkw. Wcześniej w Jabłonce była wytwórnia alkoholu, wyposażona w alembiki firmy Holstein, a także rozlewnia, nalewkarnia i leżakownia. Obecnie firma Kozuba kontynuuje działalność w zakresie produkcji kraftowych alkoholi jako Kozuba & Sons na Florydzie, nad Zatoką Tampa, dokąd przewieziono wyposażenie destylarni z Jabłonki. W ofercie mają: whisky, bourbon, wódki i likiery.

Rekord Mazurskiej Manufaktury

Mazurska Manufaktura S.A., producent mocnych alkoholi kraftowych oraz środków dezynfekujących, zakończyła 13 listopada – po kilku godzinach od startu – II etap emisji akcji serii E realizowanej na platformie Crowdconnect.pl. W dwóch etapach emisji w spółkę zainwestowało łącznie 326 akcjonariuszy, którzy nabyli akcje o wartości 4 375 000 zł, co jest rekordową kwotą w historii polskiego crowdfundingu.

Dobre wyniki Grupy Ambra

W pierwszym kwartale roku obrotowego 2020/2021 sprzedaż Grupy Ambra wzrosła o 12,4% do 140,7 mln zł. W tym okresie najszybciej rosła sprzedaż alkoholi wysokoprocentowych i win spokojnych, a dynamikę sprzedaży zwiększyły przejęte w poprzednim roku obrotowym czeskie spółki. Po sześcioprocentowym spadku w ostatnim kwartale ubiegłego roku obrotowego sprzedaż Grupy dynamicznie odbiła rosnąc na głównych rynkach działalności (bez sprzedaży eksportowej) o 13,8%. Wzrost organiczny sprzedaży Grupy (bez wpływu akwizycji) wyniósł natomiast 10,7%. Na rynku polskim (największym rynku działalności Grupy) przychody ze sprzedaży wzrosły o 10,7% – ponownie powyżej dynamiki rynku. Do wzrostu sprzedaży w Polsce w największej mierze przyczyniły się wina spokojne, wśród których wyróżniały się marki Fresco, Portada, Cono Sur, oraz alkohole mocne, w tym wódki Baczewski i brandy Pliska. Zagraniczne spółki Grupy Ambra również dynamicznie zwiększały sprzedaż. Najszybciej przychody rosły w Czechach i na Słowacji, gdzie dynamika sprzedaży wyniosła 32,6% (w walutach lokalnych) – w dużej mierze dzięki przejętym w ubiegłym roku obrotowym spółkom dystrybucyjnym w segmencie win i alkoholi premium. Wzrost organiczny z pominięciem tych akwizycji wyniósł w Czechach i na Słowacji 10,2%. Sprzedaż na rynku Rumunii wzrosła o 25,1% (w walucie lokalnej), na co największy wpływ miały wyniki marki win spokojnych Sange De Taur przejętej w lipcu 2019 roku.

Czytaj więcej

Mazurska Manufaktura Alkoholi powiększa kapitał

Mazurska Manufaktura Alkoholi, producent kraftowych alkoholi wysokoprocentowych, rozpoczęła publiczną ofertę akcji, której warunki są zaprezentowane na platformie CrowdConnect.pl. W pierwszym etapie emisji inwestorzy mają możliwość zapisów na I transzę akcji o wartości 2,2 mln zł. Drugi etap, na kolejne 2,2 mln zł rozpocznie się 13 listopada i potrwa maksymalnie do 27 listopada. Cele emisji to rewitalizacja zabytkowego browaru w Szczytnie, gdzie firma przenosi swoją siedzibę, uruchomienie produkcji legendarnego na Warmii i Mazurach piwa Jurand oraz rozproszenie akcji przed planowanym debiutem na NewConnect. Po czterech dniach od startu emisji spółka zebrała zapisy na 100 proc. akcji dostępnych w pierwszym etapie.

Mundivie w miejsce Toorank Polska

Firma Toorank Polska zmieniła nazwę, działa obecnie jako Mundivie S.A. (połączenie łac. mundus – „świat” i fr. vie „życie”). Prezesem spółki jest Bartosz Boćko. W ostatnim czasie firma wprowadziła na rynek kilka nowych własnych receptur, m.in. bimber Lis, a wcześniej Głuszec, poszerzono też ofertę importową, dokonano rebrandingu części produktów.

Finowie łączą siły z Norwegami

Dwóch dużych skandynawskich producentów alkoholi – Altia z Finlandii i Arcus z Norwegii łączą się w jedną nową spółkę Anora Group z siedzibą w Helsinkach. Altia to do niedawna państwowy potentat w Finlandii, właściciel zakładów produkujących dla Brown Forman wódkę Finlandia i własnych wódek pod marką Koskenkorva. Arcus produkuje m.in. Linie Aquavit, jest największym i najstarszym producentem w Norwegii. Razem firmy będą realizowały ok. 640 mln euro rocznego obrotu, zatrudniają ponad tysiąc osób. Na czele Anora Group stanie dotychczasowy prezes Altia – Pekka Tennilä. Operacyjnie połączenie firm planowane jest na pierwszą połowę 2021 roku.

Mazurska Manufaktura Alkoholi planuje 2 mln zł zysku

Mazurska Manufaktura Alkoholi (MMA) wypracowała w ostatnim kwartale przychody netto ze sprzedaży na poziomie 7,3 mln zł oraz zanotowała zysk netto na poziomie 1,9 mln zł. Z końcem tego roku planowane jest przygotowanie debiutu spółki na rynku NewConnect, a w najbliższych tygodniach wystartuje emisja akcji serii E, której warunki będą zaprezentowane na platformie Crowdconnect.

Czytaj więcej

Red Hot Chilli Grzeniec

Na sezon jesienno-zimowy JNT Group przygotowała nowy, pikantny wariant Grzańca Galicyjskiego – Red Hot Chilli. Jest to odpowiedź na bardzo popularny smak Chilli, który pojawia się obecnie w wielu kategoriach alkoholi. Sprzedaż Grzańca Galicyjskiego Red Hot Chilli zostanie wsparta komunikacją zintegrowaną w social mediach oraz w punktach sprzedaży, a także działaniami PR. Dostępny będzie w butelkach o pojemności 1 l oraz 200 ml.

Akcja Born in the city Auchentoshan

Testa Communications już po raz drugi organizuje akcję „Poznaj prawdziwy smak miasta dzięki Auchentoshan!” dla szkockiej marki whisky, dystrybuowanej przez Stock Polska. W tym roku przewiduje się realizację około 70 imprez, które odbędą się w 35 wyselekcjonowanych lokalach, o najbardziej miejskim charakterze, na terenie: Warszawy, Krakowa, Trójmiasta oraz Wrocławia. Akcja zaczęła się pod koniec sierpnia i potrwa do listopada.

Czytaj więcej

Mocne alkohole w Polsce 2020

„Mocne alkohole w Polsce 2020” to trzecia już edycja tej rodzimej panoramy mocnych trunków. Książka składa się z czterech działów. Pierwszy z nich – „Rynek”, opisuje skrótowo polski rynek alkoholi na tle rynku światowego, podając rozmaite statystyki spożycia i sprzedaży poszczególnych rodzajów alkoholi, marek, firm itd. W części tej dostajemy także trzy ciekawe zestawienia – „Najlepszych alkoholi 2019 roku”, „Najlepszych polskich debiutów na rynku alkoholi 2019” (oba sklasyfikowane przez magazyn „Aqua Vitae”, wydawcę książki), a także laureatów III konkursu Warsaw Spirits Competition. W „Najlepszych alkoholach…” sklasyfikowano blisko dwa tysiące produktów, w „Najlepszych polskich debiutach” oceniono prawie 300 próbek trunków, wśród medalistów zaś Warsaw Spirits Competition możemy przeczytać o 131 produktach. Dostajemy więc tu przegląd naprawdę wielkiej liczby wódek, okowit, nalewek, rumów, whisky, brandy i wszelkich innych alkoholi mocnych, zaś przyznane nagrody i medale mogą być doskonałą wskazówką do tego, co warto pić.

Czytaj więcej

Podatek cukrowy

Od 1 stycznia 2021 roku zacznie obowiązywać Ustawa o opłacie cukrowej, która nakłada m.in. podatek na słodzone napoje i wprowadza zmiany w różnych przepisach w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów m.in. tzw. opłatę cukrową i opłatę za sprzedaż napojów alkoholowych o objętości nieprzekraczającej 300 ml, czyli tzw. małpek. Jak podatek wpłynie na ceny alkoholi mocnych obrazuje tabela.

Czytaj więcej

Mazurska Manufaktura Alkoholi wprowadza usługę click and collect

Polska jako jedyne państwo członkowskie Unii Europejskiej nie dopuszcza sprzedaży alkoholu w sieci. Zakaz ten dotknął wielu małych producentów alkoholi kraftowych, szczególnie w czasie pandemii. W obliczu kryzysu spowodowanego koronawirusem Mazurska Manufaktura Alkoholi – rodzinny producent mocnych alkoholi rzemieślniczych – pracuje nad rozwojem sieci punktów odbioru dla swojego sklepu internetowego ekraft.pl. Jednocześnie spółka zaprasza do współpracy producentów alkoholi kraftowych, jak i właścicieli sklepów z koncesjami na sprzedaż alkoholu.

Czytaj więcej

Spadki w Pernod Ricard

Z powodu restrykcji Covid-19 grupa Pernod Ricard odnotowała spadek organicznej sprzedaży o 9,5% w zakończonym właśnie roku obrachunkowym. Zyski spadły o 13,7%. Największe spadki dotyczą rynku wolnocłowego, Chin i Indii. Spadek sprzedaży na rynku europejskim wyniósł 6%, podobnie jak na amerykańskim. Patrząc na poszczególne marki spadła sprzedaż koniaków Martell, wódki Absolut, ginu Beefeater, rumu Havana Club, whisky Chivas Regal, Ballantine’s i innych szkockich, a także – nieznacznie – irlandzkiej Jameson. Obronną ręką wyszły takie marki jak: Lillet, Altos Tequila, Redbreast Irish Whiskey, czy Malibu.

Młoda whisky za bajońskie sumy

Nowa szkocka destylarnia z Highland, Nc’nean, sprzedała na aukcji online pierwszą butelkę swojej whisky. Kolekcjoner za butelkę opatrzoną cyfrą 1 zapłacił ponad 41 tys. funtów! W licytacji uczestniczyli kolekcjonerzy z 13 krajów, były aż 852 przebicia. W ofercie aukcji były też kolejne butelki, łącznie za dziesięć pierwszych numerów uzyskano 92 tys. funtów. Wpływy maja być przeznaczone na cele dobroczynne.
Łącznie Nc’nean wypuściło 1320 butelek swojej pierwszej whisky. Nietorfowa, bez podania wieku, wydestylowana ze szkockiego organicznego jęczmienia, leżakująca w pięciu beczkach, zabutelkowana z mocą 60,3%. Destylarnia powstała w 2013 roku na zachodnim wybrzeżu Szkocji, jej założycielami są Thomas i Derek Lewis.