25 lat Domu Wina

W 1996 Polska była w trakcie transformacji ustrojowej. Naród pił wódkę, a szczytem luksusu był postradziecki szampan, którego kelnerzy, często nie potrafili prawidłowo otworzyć. Paweł Gąsiorek, obecny prezes Domu Wina i jeden z jego założycieli, miał prosty pomysł na biznes – zaszczepić w Polsce kulturę picia wina i sprzedawać jakościowe produkty. Wtedy brzmiało to jak utopia.

Czytaj więcej

Wielkopolska Manufaktura Wódek zapowiada emisję

Wielkopolska Manufaktura Wódek SA, rodzinna firma z Murowanej Gośliny, zielonego serca Wielkopolski, planuje pozyskać kapitał na rozwój dzięki emisji akcji w ramach crowdfundingu udziałowego. Zespół składający się z doświadczonych gorzelników tworzy wysokoprocentowe alkohole premium tradycyjnymi metodami, z poszanowaniem środowiska naturalnego.

Czytaj więcej

Spadła sprzedaż irlandzkiej whiskey

Po raz pierwszy od ponad dwóch dekad w 2020 roku spadła wartość eksportu irlandzkiej whiskey. Spadek był znaczący, wyniósł aż 15,97% i wyniósł 990 milionów euro (w 2019 roku wartość ta wynosiła 1,18 mld euro). Przed pandemią turystyka była drugim najważniejszym źródłem przychodów dla irlandzkiej whisky i czwartym dla irlandzkich likierów.
Podczas gdy spał eksport, wzrosła konsumpcja wysokoprocentowych alkoholi w samej Irlandii. W podziale na kategorie, wódka pozostaje najbardziej popularnym trunkiem w Irlandii z udziałem w rynku rzędu 31,6%, pomimo spadku o 10,2%. Dalej plasuje się irlandzka whiskey (26,3%), gin (14,04%) oraz rum (7,4%). W latach 2014-2019, sprzedaż ginu dosłownie wystrzeliła do 184%, przy czym oczekuje się, że ta kategoria będzie jeszcze rosnąć. Sprzedaż irlandzkich likierów, siódmego z kolei najczęściej spożywanego alkoholu w 2020 roku, wzrosła o 26,5%, a szkockich o 9,9%. W raporcie odnotowano, że obie kategorie skorzystały na wzroście sprzedaży w sektorze off-trade, podczas gdy wódka spadła dwucyfrowo w wyniku ich uzależnienia od usług on-trade. Raport podkreśla wzrost sektora ready-to-drink (RTD) w Irlandii.

Czytaj więcej

Nowe centrum logistyczne Diageo

Diageo otworzyło w Rumunii w miejscowości Dudestii Noi, niedaleko Timisoary nowe centrum logistyczne, magazyn, który będzie obsługiwał 12 rynków: Bośnię i Hercegowinę, Bułgarię, Chorwację, Węgry, Macedonię, Czarnogórę, Serbię, Słowenię, Mołdawię, Czechy, Rumunię i Słowację. To największy magazyn Diageo w Unii Europejskiej, ma powierzchnie 50 tys. mkw. Partnerem jest operator logistyczny FM Logistic.

Pernod Ricard przejął The Whisky Exchange

The Whisky Exchange to słynny internetowy serwis założony w 1999 roku przez braci Sukhinder i Rajbir Singh. Nie jest znana kwota, za którą serwis został sprzedany grupie Pernod Ricard, która tym samym zyskuje potężne narzędzie e-commerce. Przejęcie sieci sprzedaży online nie dotyczy marek Speciality Brands oraz Elixir Distillers, które wciąż należą do braci Singh.

Apel o zrównanie akcyzy

Konieczne jest zrównanie zasad naliczania podatku akcyzowego od wszystkich napojów alkoholowych, w tym również produktów branży piwowarskiej – ocenili uczestnicy panelu w ramach XXX Forum Ekonomicznego w Karpaczu, odbywającego się w dniach 7-9 września. Według nich budżet państwa mógłby zyskać na tym ok. 40 mld zł w perspektywie 10 lat. Tylko podczas jednego roku wpływy ze sprawiedliwej akcyzy mogłyby sfinansować program 500+. Uporządkowanie akcyzy na alkohol to dodatkowe 40 mld zł do budżetu w dekadę.

Czytaj więcej

Rekordowe wyniki Grupy Ambra

Przychody ze sprzedaży na rynku polskim wzrosły o 8,3% do 493,0 mln zł. Rosnącym powodzeniem cieszyły się zarówno nowe propozycje produktów takie jak Winiarnia Zamojska, czy bezalkoholowy Cin&Cin Free, jak i znane konsumentom od lat wina Fresco, Portada, Cono Sur, czy napoje bezalkoholowe Piccolo. Dynamicznie rosnąca sprzedaż w sklepach spożywczych pozwoliła z nadwyżką zrekompensować spowodowany pandemią COVID-19 spadek sprzedaży do gastronomii.

Czytaj więcej

Cieleśnica z nową emisją

Cieleśnica S.A. wystartowała z emisją akcji, z której chce zebrać 1,3 mln złotych. Data zakończenia to 18 października. W przypadku objęcia wszystkich akcji nowej emisji, akcje serii G stanowić będą 4,56% akcji/wartości kapitału zakładowego w spółce. Wartość nominalna wszystkich akcji przeznaczonych do objęcia to 310 tys. PLN, natomiast wartość emisyjna wynosi 1,302 mln zł. Emisja ma być przeznaczona na renowację dawnej gorzelni i wznowienie produkcji alkoholi manufakturowych.

PepsiCo i hard seltzer

Koncern PepsiCo od przyszłego roku wchodzi na rynek napojów alkoholowych z własną marką hard seltzer Hard Mtn Dew, która powstaje we współpracy z browarem Boston Beer. PepsiCo postanowiło wykorzystać rozpoznawalność swojej marki Mtn Dew, obecnie napój ten ma ok. 7% udziału w rynku napojów gazowanych w USA. Hard Mtn Dew ma 5% i smak rześki, owocowy – na początek trzy smaki.

Glovo dowozi alkohol

Hiszpańska firma Glovo, która dostarcza produkty do domów klientów, wprowadziła w aplikacji nową zakładkę Sklepy z alkoholem. Na razie tylko w Warszawie, ale w planach są kolejne miasta. Na początek trafiła tu oferta firm: Inne beczki, Vine Avenue, Wine Me, Single Malt, Smacza Jama i Dobre Wina, ale dołączą inni dostawcy. Klient musi potwierdzić swój wiek, zaakceptować regulamin i zgodzić się na zweryfikowanie pełnoletności przez kuriera, a także odmowę wydania produktu osobie nietrzeźwej.

Hillebrand Poland liderem na morzu

Od początku roku Hillebrand odnotowuje dynamiczny wzrost w segmencie morskich przewozów kontenerowych. Tylko w pierwszym półroczu 2021 roku Hillebrand Poland obsłużył 2959 TEU, o 45% więcej niż w analogicznym okresie ub.r. W 2020 roku Hillebrand rozwinął też morskie serwisy drobnicowe typu short sea, uruchamiając i obsługując stałe połączenia przez Rotterdam, między Polską a najważniejszymi regionami winiarskimi w Europie. Drogą morską najczęściej transportowano wina z takich kierunków jak: Chile, Argentyna, Afryka Południowa, Australia i Nowa Zelandia.

Czytaj więcej

Zmiany w konsumpcji wina

W ostatnich latach wyraźnie widać zmiany w konsumpcji napojów winiarskich. Sztandarowym przykładem są wina musujące – do niedawna kojarzyły się tylko z okresem świąteczno-noworocznym, dziś spożywane są na co dzień, zwłaszcza latem. Czy taka ewolucja – a właściwie rewolucja – może też spotkać inne kategorie winiarskie? Na ile sezonowość odgrywa ważną rolę w sprzedaży poszczególnych produktów? Które wina i kiedy są szczególnie chętnie wybierane przez polskich konsumentów? O opinią dzielą się eksperci Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.

Czytaj więcej

Emisja Alkoholowe SA

Na platformie Beesfund ruszyła sprzedaż akcji spółki Alkoholowe SA z siedziba w Sopocie. Firma planuje pozyskać 1,01 mln zł z przeznaczeniem na własną produkcję, wśród pierwszych destylatów będą: okowity, wódki i giny. Produkcję spółka planuje uruchomić pod koniec marca 2022 roku. Plan na pierwszy rok zakłada 2 mln zł przychodu. Celem spółki jest pojawić się na rynku NewConnect przed końcem 2023 roku. Będzie to połączone z kolejną emisją akcji. Za przedsięwzięcie odpowiadają: Maciej Górecki, Tomasz Brzostowski, Mikołaj Przybek i Paweł Tryba.