Mazurska Manufaktura Alkoholi wprowadza usługę click and collect

Polska jako jedyne państwo członkowskie Unii Europejskiej nie dopuszcza sprzedaży alkoholu w sieci. Zakaz ten dotknął wielu małych producentów alkoholi kraftowych, szczególnie w czasie pandemii. W obliczu kryzysu spowodowanego koronawirusem Mazurska Manufaktura Alkoholi – rodzinny producent mocnych alkoholi rzemieślniczych – pracuje nad rozwojem sieci punktów odbioru dla swojego sklepu internetowego ekraft.pl. Jednocześnie spółka zaprasza do współpracy producentów alkoholi kraftowych, jak i właścicieli sklepów z koncesjami na sprzedaż alkoholu.

Czytaj więcej

Spadki w Pernod Ricard

Z powodu restrykcji Covid-19 grupa Pernod Ricard odnotowała spadek organicznej sprzedaży o 9,5% w zakończonym właśnie roku obrachunkowym. Zyski spadły o 13,7%. Największe spadki dotyczą rynku wolnocłowego, Chin i Indii. Spadek sprzedaży na rynku europejskim wyniósł 6%, podobnie jak na amerykańskim. Patrząc na poszczególne marki spadła sprzedaż koniaków Martell, wódki Absolut, ginu Beefeater, rumu Havana Club, whisky Chivas Regal, Ballantine’s i innych szkockich, a także – nieznacznie – irlandzkiej Jameson. Obronną ręką wyszły takie marki jak: Lillet, Altos Tequila, Redbreast Irish Whiskey, czy Malibu.

Młoda whisky za bajońskie sumy

Nowa szkocka destylarnia z Highland, Nc’nean, sprzedała na aukcji online pierwszą butelkę swojej whisky. Kolekcjoner za butelkę opatrzoną cyfrą 1 zapłacił ponad 41 tys. funtów! W licytacji uczestniczyli kolekcjonerzy z 13 krajów, były aż 852 przebicia. W ofercie aukcji były też kolejne butelki, łącznie za dziesięć pierwszych numerów uzyskano 92 tys. funtów. Wpływy maja być przeznaczone na cele dobroczynne.
Łącznie Nc’nean wypuściło 1320 butelek swojej pierwszej whisky. Nietorfowa, bez podania wieku, wydestylowana ze szkockiego organicznego jęczmienia, leżakująca w pięciu beczkach, zabutelkowana z mocą 60,3%. Destylarnia powstała w 2013 roku na zachodnim wybrzeżu Szkocji, jej założycielami są Thomas i Derek Lewis.

Mazurska Manufaktura Alkoholi planuje debiut giełdowy do końca 2020 roku

Mazurska Manufaktura Alkoholi – producent kraftowych alkoholi mocnych – planuje do końca roku debiut na rynku NewConnect. To zwieńczenie działań realizowanych od momentu zakończenia ubiegłorocznej kampanii crowdfundingowej, w ramach której spółka pozyskała ponad 2,5 mln zł. Wejście na GPW ma stanowić dla akcjonariuszy Manufaktury opcję zyskownego wyjścia z inwestycji. Spółka podpisała w lipcu umowę z Domem Maklerskim INC SA, który pracuje już nad przygotowaniem Manufaktury do tegorocznego wejścia na GPW. Zanim to jednak nastąpi, firma ma jeszcze w planach dodatkową emisję akcji serii E na platformie Crowdconnect, jako że w tej chwili rozproszenie akcji nie jest wystarczające, by uzyskać zielone światło na NewConnect. Środki pozyskane z emisji zostaną przeznaczone na uruchomienie produkcji piwa Jurand w zabytkowym Browarze w Szczytnie.

Diageo przejęło Aviation Gin

Diageo kupiło za 610 mln dolarów firmę Davos Brands, która razem z hollywoodzkim aktorem Ryanem Reynoldsem jest właścicielem marki Aviation American Gin. Płatność podzielona jest na raty, pierwsza transza to 335 mln dolarów, a reszta ma być spłacona w ciągu dziesięciu lat. Przy okazji Diageo przejęło od Davos Brands także inne ich marki, mniej znane, jak Astral Tequila i Sombra Mezcal. Diageo nadal będzie pracować z Ryanem Reynoldsem, który pozostał mniejszościowym udziałowcem w spółce i jest twarzą większości kampanii reklamowych ginu Aviation. Marka radzi sobie świetnie, w 2019 roku jej sprzedaż wzrosła o 100%.

Spadki w Campari

Campari Group przedstawiło wyniki za pierwsze półrocze. Sprzedaż spadła o 11,3%, z 848,2 mln do 767,2 mln euro. Główny powód to zamknięte w wielu krajach bary w okresie kwarantanny Covid-19 oraz problemy w dostawach międzykontynentalnych. Patrząc produktowo spadki wyglądały następująco: Aperol -11,6%, Campari -10,6%, Grand Marnier -9,7%, Skyy Vodka -16,5%, Wild Turkey -7,7%. Spadała też sprzedaż takich marek jak: Cinzano, Glen Grant, Averna czy Bulldog Gin. Wzrosła natomiast sprzedaż rumu Appleton Estate o 4,8%, w dużym stopniu dzięki większej lokalnej konsumpcji na Karaibach.

Ustawa cukrowa niezgodna z Konstytucją

Rząd wprowadza nowe podatki, nie bacząc na protesty przedsiębiorców. Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy apeluje do Prezydenta RP o skierowanie ustawy „cukrowej” do Trybunału Konstytucyjnego. W ocenie ZP PPS sposób procedowania w parlamencie oraz postanowienia Ustawy „cukrowej” i wprowadzenie dodatkowych opłat od sprzedaży alkoholu w opakowaniach do 300 ml posiadają liczne wady prawne i są niezgodne z Konstytucją RP, co kwalifikuje je do rozpatrzenia przez Trybunał Konstytucyjny.

Czytaj więcej

Spadki w Beam Suntory

Koronawirus uderzył w koncern Beam Suntory, choć obszedł się z nim stosunkowo łagodnie. Sprzedaż w japońsko-amerykańskiej firmie spadła w pierwszym półroczu o 3%. Największe spadki dotyczą oczywiście segmentu travel retail, ale też np. rynków w Hiszpanii czy Indiach. Patrząc na marki – wzrosła sprzedaż Jim Beama czy takich bourbonów jak Basil Hayden’s czy Knob Creek, lepsze były też wyniki whisky i ginów japońskich. Pomimo spadku globalnej sprzedaży, Beam Suntory zaangażowało się w pomoc finansową dla segmentu horeca, przeznaczając 2 mln dolarów na wsparcie dla pracowników barów i restauracji. Koncern podarował też szpitalom 50 mln buteleczek z płynami do dezynfekcji.

Duże spadki w Diageo

Diageo podało wyniki na koniec roku fiskalnego, który kończył się 30 czerwca 2020. Zysk operacyjny koncernu spadł o 47,1% i wyniósł 2,1 mld funtów. Sprzedaż organiczna spadła o 8,4%, do 15,4 mld funtów. Powodem spadków jest pandemia Covid-19 i utrata sprzedaży na wielu ważnych rynkach, w tym azjatyckich i afrykańskich. W związku z wydarzeniami spółka postanowiła wdrożyc program oszczędnościowy. Jedyne kategorie alkoholi jakie w roku podatkowym 2019/2020 wykazały wzrost, to: kanadyjska whisky, tequila i RTD. Sprzedaż szkockiej whisky spadła aż o 17%, a marki Johnnie Walker o 22%. Marki Smirnoff i Ketel One miały po 6% spadków sprzedaży, a Cîroc 17%. Captain Morgan zaliczył spadek o 2%, Baileys o 3%, Tanqueray o 4%.

Whisky równo się sprzedaje

Według najnowszej edycji rankingu „Równi w Biznesie” Grupy Eurocash i Polskiej Izby Handlu, aż czterech producentów whisky ma porównywalną ofertę we wszystkich rodzajach sklepów w Polsce. W czołówce rankingu równego traktowania wszystkich na rynku są dwaj producenci czterech marek bardzo popularnej „szkockiej”, która stanowi 2/3 całej konsumpcji whisky w Polsce. Prym wiedzie Johnnie Walker, produkowany przez Diageo, a tuż za nim jest koncern Pernod Ricard, do którego należą marki: Ballantines, Chivas Regal i Passport Scotch.

Czytaj więcej

Ogromne spadki w Rémy Cointreau

Grupa Rémy Cointreau poinformowała o spadku sprzedaży w pierwszym kwartale 2020 roku aż o 33,2%. Przychody za okres I-III wyniosły 150,1 mln euro, podczas gdy w takim samym okresie 2019 roku wynosiły 223,2 mln euro. Powodem oczywiście Covid-19, zamknięcie lotnisk i segmentu travel retail, zamknięcie barów, znacznie ograniczone dostawy na rynek chiński. Spadki dotyczą wszystkich marek, zaczynając od koniaków Rémy Martin, przez rum Mount Gay, brandy St-Rémy czy Metaxa, gin The Botanist Gin po wszystkie własne marki whisky.