Pernod Ricard inwestuje w Irlandii

Pernod Ricard planuje budowę nowej destylarni w Irlandii. Moce produkcyjne zakładów w Midleton, gdzie powstaje m.in. whisky Jameson, w perspektywie kilku lat i wzrostu popularności irlandzkiej whiskey, mogą okazać się niewystarczające. W 2017 roku sprzedaż whisky Jameson wzrosła po raz kolejny, tym razem o blisko 12%, do 6,9 mln dziewięciolitrowych kartonów. W Midleton powstają też m.in. whisky: Redbreast, Powers, Green Spot, Yellow Spot, niektóre beczki są także odsprzedawane innym producentom, np. do zestawiania whisky Tullamore Dew.

Sazerac przejmuje whisky Seagram’s i inne marki od Diageo

Za 550 mln dolarów Sazerac odkupiło od Diageo 19 marek alkoholi, w tym kanadyjskie whisky: Seagram’s VO, Seagram’s 83, i Seagram’s Five Star, rum Myers’s Rum, gin Booth’s, likiery: Parrot Bay, Romana Sambuca, Yukon Jack, Goldschläger, wódki Popov i Relska, blendowane whisky John Begg i Scoresby czy tequilę Peligroso. Przejęte marki zasilą portfolio Sazerac prawdopodobnie już z początkiem 2019 roku.

Czytaj więcej

Warto inwestować w polską whisky

W zabytkowym budynku gorzelni z XIX wieku w okolicy Wrocławia, w Stanicy, w połowie 2019 roku rozpocznie działalność rzemieślnicza destylarnia Wolf & Oak. Jest to projekt związany z Michałem Płuciszem, który od 2011 roku eksperymentuje z whisky i innymi alkoholami pod marką Wolf Distillery. Ma na swoim koncie kilka branżowych nagród oraz sukcesy sprzedażowe i wizerunkowe. Pierwsza, niekomercyjna kolekcja 17 butelek Wolf Distillery uzyskała wartość 10 tys. zł podczas licytacji na festiwalu Whisky Live Warsaw 2017. Wcześniej whisky Wolf Distillery zamknięta w 30 litrowej beczce, została wylicytowana na aukcji za kwotę 11 tys. zł.

Czytaj więcej

Wina owocowe idą w zapomnienie

Jak podaje Portalspozywczy.pl w oparciu o dane GUS, produkcja win owocowych w Polsce spadła o 22 proc. (wrzesień 2018), po trzech kwartałach odnotowano spadek o ponad 10 proc. We wrześniu wyprodukowano 5,14 mln litrów, a w dziewięciu miesiącach 2018 roku 48,1 mln litrów. W ciągu ostatnich pięciu lat produkcja win owocowych sukcesywnie spadała: 2013 – 94,6 mln l, 2014 – 98 mln l, 2015 – 84,7 mln l, 2016 – 77,6 mln l, 2017 – 77,8 mln l.

Starka w upadłości

Sąd Rejonowy Szczecin-Centrum w Szczecinie, XII Wydział Gospodarczy, podaje do publicznej wiadomości, że postanowieniem z dnia 27 sierpnia 2018 roku zabezpieczono majątek dłużnika w sprawie o ogłoszenie upadłości Szczecińskiej Fabryki Wódek STARKA spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Szczecinie – sygn. akt XII GU 182/18 – poprzez ustanowienie tymczasowego nadzorcy sądowego w osobie Macieja Kasprzyka, nr licencji 286.

Żubrówka najlepiej sprzedającą się polską marką wódki w kanale duty free

W corocznym rankingu „Travel Retail’s Top 1000 Spirit Brands” magazynu IWSR, Żubrówka została sklasyfikowana najwyżej wśród polskich marek wódek pod względem sprzedaży w kanale duty free oraz na jedenastym miejscu w kategorii wódek z całego świata. Z polskich marek wyprzedziła: Żołądkową Gorzką, Belvedere oraz Soplicę.

Czytaj więcej

Zakaz nocnej sprzedaży alkoholu na Białorusi wycofany po dobie

Jak podaje rmf24.pl 1 października w Mińsku i kilku regionach Białorusi wprowadzono zakaz sprzedaży alkoholu w godzinach 23-7.00. Zakaz został jednak natychmiast cofnięty, a interweniował sam prezydent Aleksander Łukaszenko. „Prezydent postanowił w ciągu doby odwołać te nieprzemyślane decyzje” – poinformowała administracja szefa państwa, cytowana przez państwową agencję BiełTA. BiełTA informuje, że zdaniem prezydenta tego rodzaju zakazy są „nie tylko nieefektywne, ale wręcz szkodliwe”.

Nowy wizerunek win El Sol

Wina El Sol – jedna z pięciu najważniejszych i najbardziej rozpoznawalnych marek na rynku win w Polsce – zmieniają smak i wizerunek. Nowe etykiety i łagodniejszy charakter zyskały wszystkie warianty El Sol, czyli pięć win spokojnych z najbardziej słonecznych krajów świata: Hiszpanii (wina czerwone, białe i różowe), Chile (wino czerwone) i Australii (wino białe).

Czytaj więcej

Limitowane prosecco?

Jak podaje Money.pl za „La Repubblica”, w ciągu ostatniej dekady popularność prosecco gwałtownie wzrosła, a co za tym idzie wzrosła też jego produkcja. Co roku 14 tys. winnic wypuszcza na rynek 550 mln butelek (z czego 75% stanowi eksport). Wartość produkcji oceniana jest na 25 mld euro rocznie. Ceny za hektar ziemi w rejonach wytwarzania prosecco (Wenecja Euganejska i Friuli – Wenecja Julijska, w okolicach miejscowości Conegliano, Valdobbiadene i Asolo) kształtują się w okolicach 1 mln euro. Likwiduje się sady, lasy czy inne uprawy pod nowe winnice, co zdaniem lokalnych władz może doprowadzić do degradacji środowiska naturalnego w tych regionach. Masowa produkcja może spowodować zalew rynku gorszej jakości winem i spadkiem cen. Obrońcy status quo apelują do władz o wprowadzenie ograniczeń w produkcji.  Pojawiły się już pierwsze reakcje. – Produkcja w przyszłości będzie ograniczona – to słowa wiceministra rolnictwa, Franco Manzato.

Dobre wyniki Stocka

Grupa Stock Spirits raportuje wzrost zysków o 9,7% w pierwszym półroczu 2018 roku – do 18 mln euro. Przychodu ze sprzedaży wzrosły w tym czasie o 5,3%, do 124,1 mln euro. Lepsze wyniki finansowe to efekt przede wszystkim wyższych marż realizowanych na rynku polskim. Łącznie grupa sprzedała w pierwszym półroczu 5,8 mln dziewięciolitrowych skrzynek z alkoholem.
Najważniejsze wydarzenia tego półrocza to: nowa wersja wódki Żołądkowa de Luxe, nowe smaki w liniach Lubelska i Saska, edycja „mundialowa” wódki Stock Prestige, a na innych rynkach – debiut marki czeskiego rumu Božkov Republica, wprowadzenie oferty dystrybucyjnej alkoholi z portfolio Beam Suntory w Czechach, a także umowa dystrybucyjna z Quintessential Brands, dotycząca sprzedaży irlandzkiej whiskey.

Sierpniowe promocje w Tesco

Na okładce sierpniowej gazetki z alkoholami sieci Tesco nadaje ton nowy różowy gin truskawkowy – Lubuski Pink Gin. Poza tym craftowy Bimber z Manufaktury Copernicus w znakomitej cenie – 22,49 zł za 0,5 l (w tej samej cenie są inne „crafty” tego producenta). Półlitrowa Soplica za 19,99 zł nie zanęci, bo klient już się przyzwyczaił do takich cen wódek czystych. Na ostatniej stronie gazetki m.in. promocje na whisky Grant’s i Johnnie Walker Red, Żubrówka Biała 0,5 l tylko za 19,49, Stock Prestige w różnych smakach i czysty za 22,99 zł. Wewnatrz numeru kolejne wódki w super cenach: Bols Platinum, Husaria, Copernicus, Wyborowa, Ogiński, Krupnik, Norvegia, Moniuszko, Żubrówka Czarna, Smirnoff Black, Russian Standard, kolekcja Saskiej (czysta i smakowe), Kolekcja Krupnika (czysta i smakowe), wszystkie kolory Soplicy… W promocji whisky blendowane i single malt, szkockie, irlandzkie i amerykańskie: Wild Turkey, Jim Beam (także w wersjach smakowych), Tullamore Dew, Ballantine’s Finest i Ballantine’s Fire, Passport, Lauder’s William Peel, Johnnie Walker Black, Chivas Regal Extra, Grant’s 12YO, Glenfiddich 12YO. Poza tym w nieustającej promocji: Metaxa, Stock 84, Bacardi w wielu odmianach, Aperol i inni. Co dziwi? Mało nowości w gazetce, tylko dwie – Lubuski Pink i Russian Standard (od lipca w ofercie CEDC). A przecież tyle nowych wódek tego lata wkroczyło na półki, także Tesco. Pewnie trafią do sierpniowej gazetki. Na razie na półkach trzymają ceny.

Żubr prezentuje dwa smaki

Stock Polska wprowadziło na rynek orzeźwiające warianty smakowe marki Żubr, popularnego trunku z segmentu economy. Żubr Cytrynowy oraz Żubr Wiśniowy o zawartości 30% alkoholu jest dostępny w formacie 90 ml oraz 200 ml od początku lipca. Żubr jest obecnie brandem z największym wzrostem wolumenu w segmencie ekonomicznym. Sprzedaż produktu w bieżącym roku wzrosła aż o 57% w stosunku do analogicznego okresu w 2017 roku.

Czytaj więcej