Sześć lat z polską wódką

16 stycznia w Muzeum Polskiej Wódki odbyła się konferencja Stowarzyszenia Polska Wódka poświęcona biznesowemu znaczeniu i społecznej percepcji chronionego oznaczenia geograficzne (GI) „Polska wódka”. Sześć lat temu, 13 stycznia 2013 roku, weszła w życie aktualna definicja „Polska wódka/Polish vodka”, zgodnie z którą musi być ona wyprodukowana z tradycyjnych i pochodzących z Polski zbóż: żyta, jęczmienia, owsa, pszenicy, pszenżyta albo ziemniaków. Ponadto cały proces wytwarzania musi odbywać się w Polsce.

Czytaj więcej

Konferencja Przemysł spirytusowy w Polsce

15 stycznia w siedzibie Warsaw Enterprise Institute, przy ulicy Nowy Świat 33 w Warszawie, odbyła się konferencja prasowa, podczas której został zaprezentowany raport „Przemysł spirytusowy w Polsce. Potrzebny gospodarce, mocno wpisany w naszą kulturę i historię”. Spotkanie poprowadzili Tomasz Wróblewski – prezes zarządu WEI i Mateusz Gilewski, dyrektor operacyjny WEI. Jednym z uczestników był Witold Włodarczyk – prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.
Raport WEI pokazuje, jak duże jest znaczenie branży, jak szeroki i pozytywny jest jej wpływ na wiele dziedzin życia gospodarczego, jakie korzyści przynosi budżetowi państwa i budżetom lokalnym, a także, ile znaczy dla rynku pracy. W opracowaniu przedstawiono także konieczne korekty w polityce podatkowej, rekomendacje i niezbędne zmiany w prawie, konieczne dla dalszego rozwoju branży.

Czytaj więcej

Sazerac z nowymi markami

Doszło do sfinalizowania umowy pomiędzy Sazerac a nowojorską firmą Star Industries, w sprawie przejęcia marek wódek, ginów, brandy, rumu, tequili, likierów i whisky. Portfolio Sazerac będzie bogatsze o 19 marek, w tym blendowana whisky szkocka Black Prince, blendowana whiskey irlandzka Donegal, whiskey amerykańska R.J. Hodges czy tequila Dorado. Pozostałe nie są znane w Europie (np. wódki Georgi, Majorska czy Alexis). Star Industries posiada własną destylarnię w New Jersey – Black Prince Distillery oraz m.in. markę ginu Waterford czy win Casaleo, których nadal będzie właścicielem. Star Industries powstało w 1934 roku.

Czytaj więcej

Fałszerstwa na rynku aukcyjnym whisky

Firma Rare Whisky 101 zleciła laboratorium Scottish Universities Environmental Research Centre w East Kilbride przebadanie 55 aukcyjnych butelek rzadkich szkockich whisky, aby sprawdzić, czy wśród nich nie ma fałszywek. Badania przeprowadzono węglem aktywnym, a ich rezultat jest wstrząsający – aż 21 z 55 butelek zawiera fałszywe whisky, to znaczy nie te, które zostały sprzedane. Dotyczy to m.in. takich rzekomych unikatów, jak butelka Ardberga z 1885 roku czy whisky Thorne’s Heritage z początku XX wieku. Łączna aukcyjna wartość butelek o fałszywej zawartości to aż 635 tys. funtów. 21 z 55 to niemal połowa, strach pomyśleć, ile z oferowanych na wtórnym rynku starych whisky czy koniaków to podróbki.

Czytaj więcej

Francuzi kupili Glenturret

Szkocka destylarnia whisky, Glenturret, została przejęta przez francuskiego producenta win, firmę Art & Terroir, która z whisky nie miała dotąd doświadczeń. Glenturret to „dom” blandu The Famous Grouse, który nadal pozostanie w portfolio Edrington. Wcześniej właściciel Macallana i Highland Park odsprzedał znaną markę Cutty Sark. Kupującymi również byli Francuzi, tym razem jednak z długim stażem w branży whisky – grupa La Martiniquaise-Bardinet, właściciel m.in. destylarni Glen Moray w Speyside. Nie podano za jaką kwotę Edrington sprzedało Glenturret, destylarnię, która została założona w 1775 roku. Umowa przewiduje, że pracownicy i menadżerowie destylarni pozostaną na swoich stanowiskach.

CEDC z szerszą ofertą Remy Cointreau

Z końcem 2018 roku portfolio dystrybucyjne CEDC w Polsce poszerzyło się o marki należące do Remy Cointreau: szkockie whisky Bruichladdich, Port Charlotte i Octomore, barbadoski rum Mount Gay oraz szkocki gin The Botanist. Dołączą one do innych alkoholi Remy Cointreau, które już wcześniej były w ofercie CEDC, jak: Metaxa, likier Cointreau czy koniak Remy Martin.

Czytaj więcej

Procenty na prezenty

W listopadzie bieżącego roku Agencja Badań Rynku i Opinii SW Research przeprowadziła badanie, którego celem było zdiagnozowanie, co Polacy najchętniej kupują z przeznaczeniem na prezent. Zdecydowanie największą popularnością cieszą się alkohole. Kupujemy je zarówno wybierając się na spotkanie towarzyskie, jak i wówczas, kiedy wizyta ma charakter biznesowy. Drugie co do popularności w obu przypadkach są kwiaty, bliskim i znajomym wręcza je 18,1% badanych, partnerom biznesowym już tylko 11,1%. Tym, co jednak zwraca uwagę jest fakt, że w przypadku spotkań biznesowych co czwarty badany (25,7%) deklaruje, że nie wręcza przy tej okazji żadnych prezentów.

Czytaj więcej

Dobre wyniki Stocka

Grupa Stock Spirits skończyła rok obrachunkowy 30 września. Firma raportuje wzrost rok do roku o 8,7%. Przychody grupy wyniosły 282,4 mln euro. Wynik finansowy EBITDA wzrósł o 11,5% – wyniósł 59,4 mln euro. Co najważniejsze, wzrosła także sprzedaż wolumenowa – o 2,8%, firma sprzedała 13,3 mln dziewięciolitrowych skrzynek alkoholu. W raporcie Stock Spirits czytamy, że dobre wyniki grupy to głównie efekt wzrostów na rynku polskim. Przychody w Polsce wzrosły aż o 55% i wyniosły 152,6 mln euro. Także w Czechach firma odnotowała solidny wzrost – o 25%, do 73,2 mln euro. Sytuacje na rynku polskim zarząd Stock Spirits określa jako stabilną i dającą możliwość dalszego wzrostu. Rośnie przede wszystkim sprzedaż napojów spirytusowych i wódek smakowych, podczas gdy czysta wódka wciąż notuje niewielkie spadki.

Czytaj więcej

Macallan za 1,2 mln funtów

Butelka sześćdziesięcioletniej whisky The Macallan została sprzedana przez dom aukcyjny Chrisitie’s za absolutnie rekordową kwotę 1,2 mln funtów (ponad 1,5 mln USD). To podwójnie wyjątkowa whisky, nie tylko bardzo stara (rozlana do butelek w 1986 roku jako sześćdziesięciolatka, więc obecnie ma już ponad 90 lat), ale też jedyna ręcznie malowana przez irlandzkiego artystę Michaela Dillona. Macallan napełnił w 1986 roku 40 takich butelek, ale tylko jedna była malowana ręcznie. Obrazek przedstawia stary dom rodziny Macallan. Komentatorzy zwracają jednocześnie uwagę, że w 2007 roku butelka sześćdziesięcioletniego Macallana została sprzedana za 75 tys. dolarów. Wprawdzie flasza nie była ręcznie malowana, ale… olejne prace Dillona wciąż można kupić za kilkanaście tysięcy dolarów, więc nie za sztukę zapłacił kolekcjoner.

Francuzi kupują Cutty Sark

Grupa La Martiniquaise kupiła od Edrington blendowaną whisky Cutty Sark. Fracuzi są m.in. właścicielami destylarni Glen Moray w Speyside oraz szkockich blendów: Label 5 i Sir Edward’s, a także m.in.: brandy Bardinet, wódki Poliakov, rumów Negrita czy Saint James. Cutty Sark to whisky numer jeden w: Hiszpanii, Portugalii i Grecji. Blend powstał w 1923 roku. Edrington było właścicielem tej marki od 2010 roku.

Inwestycyjna moc whisky

W dobie niskich stóp procentowych oraz dużych wahań na giełdzie inwestorzy poszukują bardziej stabilnych form lokowania kapitału. Coraz częściej dostrzegają potencjał drzemiący w whisky.
Od kilku lat trwa hossa na rynku whisky. Jak wynika z danych SWA (Scotch Whisky Association), w samej Szkocji działa obecnie 128 destylarni. Popyt na ten alkohol dotarł również i do nas. Według badań, już co czwarty Polak pije whisky. Według SWA, na przestrzeni ostatnich dziewięciu lat import single malt do Polski zwiększył się siedmiokrotnie – z 57 tysięcy do 400 tysięcy butelek. Z kolei IWSA (International Wine&Spirit Research) informuje, że w ciągu ostatnich 10 lat sprzedaż bursztynowego trunku w naszym kraju rosła rokrocznie w tempie dwucyfrowym, podczas gdy inne rodzaje alkoholi notowały spore spadki

Czytaj więcej

Amber Beverage Group przejmuje najstarszą destylarnię w Rosji

Największy producent alkoholi na Łotwie przejmuje Permalko, najstarszą destylarnię w Rosji, znajdującą się w pierwszej dwudziestce czołowych producentów wódki w Rosji.
– Nasza strategia zakłada obecność na największych światowych rynkach, a do nich należy Rosja. Przejmujemy Permalko, firmę z długą historią i silną pozycją na rosyjskim rynku – mówi Seymour Ferreira, prezes Amber Beverage Group.

Czytaj więcej

V Kongres Branży Spirytusowej

Branża spirytusowa ma szansę, by stać się jedną z lokomotyw polskiej gospodarki. Świadczy o tym nie tylko kwota danin jakimi zasila budżet państwa, czy liczba miejsc pracy jakie zapewnia, ale także jej silny wpływ na kilka sektorów gospodarki, takich jak chociażby rolnictwo, czy wkład w budowanie dodatniego bilansu wymiany handlowej naszego kraju. Ważna jest także jej rola w edukacji społecznej poprzez kreowanie modelu odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Takie wnioski można wyciągnąć po V Kongresie Branży Spirytusowej, który odbył się 13 listopada w siedzibie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Czytaj więcej

Rośnie rynek rumu

Według danych z raportu IWSR (International Wine and Spirit Research), w samym zeszłym roku kategoria rumu wzrosła w Polsce o 9,5 proc., zachowując się niemal identycznie jak reszta świata, gdzie sprzedaż rumu odnotowała wzrost o 9 proc. Pierwsze ożywienie rynkowe w segmencie rumu widoczne było już wcześniej. Według angielskiego „The Guardian”, sprzedaż rumu w Europie na przestrzeni ostatnich trzech lat (2014-2017) wzrosła o 25 proc., zaś w samej Wielkiej Brytanii roczna sprzedaż przebiła wartość miliarda funtów. Osiągane wzrosty zawdzięczamy w głównej mierze kategorii premium, pod którą podchodzą dojrzałe, wiekowe rumy, z ceną detaliczną ponad 25 USD za butelkę.

Pernod Ricard inwestuje w Irlandii

Pernod Ricard planuje budowę nowej destylarni w Irlandii. Moce produkcyjne zakładów w Midleton, gdzie powstaje m.in. whisky Jameson, w perspektywie kilku lat i wzrostu popularności irlandzkiej whiskey, mogą okazać się niewystarczające. W 2017 roku sprzedaż whisky Jameson wzrosła po raz kolejny, tym razem o blisko 12%, do 6,9 mln dziewięciolitrowych kartonów. W Midleton powstają też m.in. whisky: Redbreast, Powers, Green Spot, Yellow Spot, niektóre beczki są także odsprzedawane innym producentom, np. do zestawiania whisky Tullamore Dew.

Sazerac przejmuje whisky Seagram’s i inne marki od Diageo

Za 550 mln dolarów Sazerac odkupiło od Diageo 19 marek alkoholi, w tym kanadyjskie whisky: Seagram’s VO, Seagram’s 83, i Seagram’s Five Star, rum Myers’s Rum, gin Booth’s, likiery: Parrot Bay, Romana Sambuca, Yukon Jack, Goldschläger, wódki Popov i Relska, blendowane whisky John Begg i Scoresby czy tequilę Peligroso. Przejęte marki zasilą portfolio Sazerac prawdopodobnie już z początkiem 2019 roku.

Czytaj więcej

Warto inwestować w polską whisky

W zabytkowym budynku gorzelni z XIX wieku w okolicy Wrocławia, w Stanicy, w połowie 2019 roku rozpocznie działalność rzemieślnicza destylarnia Wolf & Oak. Jest to projekt związany z Michałem Płuciszem, który od 2011 roku eksperymentuje z whisky i innymi alkoholami pod marką Wolf Distillery. Ma na swoim koncie kilka branżowych nagród oraz sukcesy sprzedażowe i wizerunkowe. Pierwsza, niekomercyjna kolekcja 17 butelek Wolf Distillery uzyskała wartość 10 tys. zł podczas licytacji na festiwalu Whisky Live Warsaw 2017. Wcześniej whisky Wolf Distillery zamknięta w 30 litrowej beczce, została wylicytowana na aukcji za kwotę 11 tys. zł.

Czytaj więcej

Wina owocowe idą w zapomnienie

Jak podaje Portalspozywczy.pl w oparciu o dane GUS, produkcja win owocowych w Polsce spadła o 22 proc. (wrzesień 2018), po trzech kwartałach odnotowano spadek o ponad 10 proc. We wrześniu wyprodukowano 5,14 mln litrów, a w dziewięciu miesiącach 2018 roku 48,1 mln litrów. W ciągu ostatnich pięciu lat produkcja win owocowych sukcesywnie spadała: 2013 – 94,6 mln l, 2014 – 98 mln l, 2015 – 84,7 mln l, 2016 – 77,6 mln l, 2017 – 77,8 mln l.