Kruk i Liwa

Od 28 maja wódka Kruk będzie dostępna w całym Holdingu Liwa, należącym do rodziny Likus. Wódkę Kruk będzie można degustować i zakupić we wszystkich hotelach, restauracjach i delikatesach, są to: Hotel Warszawa, Monopol we Wrocławiu, Monopol w Katowicach, Pod Różą, Hotel Stary i Copernicus w Krakówie, Grand w Łodzi, Vinoteka 13 w Krakowie, Vinoteka 13 – Vitkac w Warszawie i restauracje Concept 13 w Krakowie i Warszawie. Wódka Kruk dostępna jest w dwóch wariantach – z polskiego ziemniaka i polskiego żyta.

Kampania marki Ostoya

Marka Ostoya we współpracy ze Stowarzyszeniem Jestem na pTAK! rusza
z kampanią Duszą w Bieszczadach, sercem w mieście. Kampania ma charakter edukacyjny. Jej celem jest informowanie mieszkańców miast, jak pomagać ptakom. Na stronie marki znajdują się praktyczne informacje na ten temat. W sklepach dostępna jest natomiast specjalna edycja opakowań wódki Ostoya z instrukcją, jak samodzielnie zbudować budkę lęgową. Każdy zakup kartonika wspiera ochronę miejskich ptaków. Gotowe budki lęgowe są także nagrodami w konkursie zorganizowanym na profilu marki na Facebooku. Wsparciem w komunikacji kampanii są influencerzy m.in. Michał Wilczewski znany jako Wujaszek Liestyle, czy Katarzyna Węgrzyn tworząca GdziewPolscenaweekend.

Czytaj więcej

Sukces ProWein 2022

38 tys. odwiedzających ze 145 krajów, 5700 wystawców z 62 państw, to statystyki tegorocznych targów PoroWein. Impreza odbyła się w Düsseldorfie w dniach 15-17 maja. Przedstawicieli branży mocnych alkoholi było ponad 300 i do tego blisko 100 w pawilonie Same but Different dla firm kraftowych. Wyjątkowo skromnie, bo tylko na dwóch stoiskach, reprezentowana była w tym roku polska wódka, łącznie w Düsseldorfie było zaledwie ośmiu polskich wystawców, a z producentów alkoholi jedynie: Polanin, Bartex-Bartol, Trend Spirits, JNT, Dictador.

Gorszy kwartał Grupy Ambra

Ambra raportuje spadek sprzedaży w trzecim kwartale rok do roku o 1,8%, do 130,2 mln zł. Największe spadki sprzedaży odnotowały wina w hiper- i supermarketach, czego rezultatem był spadek przychodów na tym rynku o 5,5%. Liderem sprzedaży grupy w Polsce jest wino Dorato i ta sprzedaż ciągle dynamicznie rośnie.
– Rosnące koszty zakupu stanowią wyzwanie dla rentowności naszej działalności. Dlatego wprowadzamy znaczące podwyżki cen sprzedaży naszych produktów – komentuje Robert Ogór, prezes Grupy Ambra.

Logistyka w czasie zmian

W ciągu ostatnich dwóch lat branża napojów alkoholowych stanęła w obliczu wielu wyzwań, wykazując się dużą odpornością i umiejętnością szybkiej reakcji. Dziś analitycy rynku wskazują na 5 głównych trendów, które kształtują konsumpcję napojów alkoholowych na świecie. Hillebrand jako globalny operator logistyczny dla branży beverage śledzi wszystkie zmiany i dostosowuje łańcuchy dostaw do nowych potrzeb rynku.

Czytaj więcej

Polskie debiuty alkoholowe 2021 roku

W 2021 roku na rynku pojawiło się ok. 600 nowych polskich wódek i innych wyrobów spirytusowych. Trudno w to uwierzyć i nawet bywalec specjalistycznych sklepów nie mógł tego dostrzec, że liczba nowych marek na rynku praktycznie podwoiła się w stosunku do 2020 roku.
Publikacja zbiera i omawia wszystkie rynkowe nowości wraz z oceną jakościową w układzie: aromat / smak / finisz / całkowite wrażenie oraz z osobną oceną stosunku jakości do ceny. Wszystkie opisy i oceny mają charakter indywidualny, oparte są na sensoryce autora. Cena książki – 19,90 zł, stron – 184.

Etykiety, jakość i e-commerce

20 kwietnia w dawnej kotłowni zakładu „Koneser” odbyła się konferencja Muzeum Polskiej Wódki pt. „Etykiety, jakość, e-commerce w napojach spirytusowych” z udziałem: Karola Majewskiego, Krzysztofa Maurera i Andrzeja Szumowskiego. Reprezentowane były tym samym trzy najważniejsze narodowe trunki: nalewki, okowity i wódki. Debata skoncentrowała się na jakości i świadomości klienta, właściwie należałoby zorganizować trzy odrębne spotkania, bo każdy temat zasługiwał na dłuższą debatę, a w rezultacie zaproszeni goście nie mieli okazji nawiązać dyskusji, czasu wystarczyło jedynie na krótkie stanowiska i przedstawienie własnych postulatów.

Czytaj więcej

Moskovskaya dla Ukrainy

Amber Beverage Group, właściciel marek Stolichnaya i Moskovskaya, wprowadza szeroko zakrojony rebranding. Stolichnaya butelkowana jest już jako Stoli, Moskovskaya jako Mosko. Firma ma główne zakłady produkcyjne w Rydze, główny właściciel, Jurij Szefler, kiedyś był blisko Jelcyna, skonfiktowany z Putinem, który nie uznał jego praw do marki Stolichnaya. W 2000 roku Szefer uciekł z Rosji, obecnie ma aktywa w wielu częściach świata. Poza zakładami produkcji wódek, likierów, win i win musujących na Łotwie, ma też sieć sklepów w Krajach Bałtyckich, jest właścicielem irlandzkiej whiskey Walsh (marki The Irishman i Writer’s Tears), ma aktywa w Meksyku (mezcal Se Busca, tequile KAH i Cenote), czy w USA (rum Bayou, bourbon Kentucky Owl). Należy do niego legendarny likier Rigas Balzams.

Czytaj więcej

Inwestycje Palikota

Tenczynek Dystrybucja, spółka zarządzająca sprzedażą szerokiej gamy produktów firmowanych m.in. przez Janusza Palikota i Kubę Wojewódzkiego’ uruchomiła projekt Inwestycje Palikota. Jego celem jest sfinansowanie ekspansji rynkowej i rozszerzenie portfolio produktów. Z pierwszej transzy spółka chce pozyskać 11 mln zł. Środki zostaną po czasie zwrócone inwestorom z odpowiednią nadwyżką.

Czytaj więcej

Mocne alkohole w Polsce 2022

Rozpoczęliśmy prace redakcyjne nad kolejnym wydaniem rocznika „Mocne alkohole w Polsce 2022”. Producentów i importerów, którzy byli opisani w poprzednich wydaniach prosimy o nadsyłanie aktualizacji do 31 maja. Firmy, które nie były umieszczone w poprzednim wydaniu prosimy o kontakt mailowy: biuro@spirits.com.pl. Prosimy także o nadsyłanie i uzupełnienie informacji biograficznych w części Who is Who rocznika. Książka ukaże się drukiem w październiku br.

Wielkanocne likiery z Torunia

Likiery są stabilną, sukcesywnie rozwijającą się kategorią alkoholi w Polsce. Roczna sprzedaż wynosi 4,62 mln l i rośnie rok do roku średnio o ok. 3% – tak pokazują dane NielsenIQ. Numerem 1 w Polsce wśród likierów jajecznych jest Dalkowski Advocaat, produkowany przez firmę Henkell Freixenet Polska. Od lat powstaje według tej samej, sprawdzonej receptury. Bazę stanowią żółtka jaj kurzych z chowu ściółkowego i wysokiej jakości spirytus. Całość wzbogacona jest subtelnymi nutami wanilii. Trunek ma 16% alkoholu.

Czytaj więcej

Dwie nowe Żubrówki

Żubrówka Rześki Rokitnik oraz Żubrówka Korzenna Moc to dwa nowe smaki w ofercie CEDC. Obie o mocy 30%. Pierwsza łączy charakterystyczny kwaskowaty i cierpki smak owocu rokitnika z ekstraktem z trawy żubrowej oraz owocowymi nutami. Żubrówka Korzenna Moc to kompozycja korzennych przypraw, m.in.: cynamonu, kardamonu, wanilii, anyżu, a także skórki cytryny oraz ziół.

– Stworzyliśmy dwa zupełnie nowe warianty. Do ich stworzenia zainspirowały nas dwie odsłony natury. Wariant jasny, z rokitnikiem, przywodzi na myśl orzeźwiający letni poranek w puszczy. Ciemny, korzenny i ziołowy wariant, jest z kolei idealną propozycją na rozgrzanie się po spacerze w chłodny wieczór – mówi Karolina Wróblewska, brand manager marki Żubrówka.
Oba warianty są już dostępne w sprzedaży w butelkach o pojemności 500 ml. Rekomendowana cena nowych Żubrówek w kanale sprzedaży tradycyjnej to 28,99 zł.

Mazurska Manufaktura z emisją za 1,4 mln zł

Mazurska Manufaktura S.A., producent rzemieślniczych alkoholi mocnych oraz regionalnego piwa, z sukcesem zrealizowała emisję akcji serii G. Spółka, bazując głównie na zaufaniu własnych akcjonariuszy, w dwa tygodnie sprzedała 40 tys. akcji po cenie 35 zł za jeden walor. Zebrane 1,4 mln zł przeznaczy na uruchomienie produkcji w Bydgoszczy i doposażenie zakładu we Wrocławiu. Wsparcie akcjonariuszy nastąpiło w przeddzień debiutu na NewConnect.

Czytaj więcej