Nie będzie słomek w UK

Rewolucja w angielskich barach. Rząd brytyjski zadecydował, że już od kwietnia 2020 roku nie będzie wolno używać plastikowych słomek i mieszadełek. Jest to część długofalowego programu ekologicznego, który w ciągu 25 lat ma wyeliminować plastikowe odpady ze środowiska. Zmiany na ogół przyjmowane są ze zrozumieniem, z sondaży wynika, że 80% ankietowanych popiera zakaz wykorzystywania plastikowych słomek. Jednocześnie zakaz nie jest całkowity. Bary będą miały zakaz eksponowania i dodawania do koktajli plastikowych elementów, ale mogą nimi dysponować i udostępniać je na życzenie konsumenta.

Czytaj więcej

Osiemnastoletnia Tullamore D.E.W. w ofercie CEDC

Polska oferta dystrybucyjna CEDC została poszerzona o kolejny wariant irlandzkiej whiskey – Tullamore D.E.W. 18YO Single Malt. Dojrzewająca w tradycyjnych beczkach po bourbonie, a przez ostatnie pół roku jest finiszowana w starannie dobranych czterech typach beczek: po bourbonie, sherry, porto i winie madera. Dostępna będzie w sprzedaży w sklepach specjalistycznych i sklepie internetowym KultoweAlkohole.pl w rekomendowanej cenie 480 zł.

Dobry kwartał dla MBWS

Marie Brizard Wine & Spirits raportuje wysoki wzrost na polskim rynku w pierwszym kwartale 2019 roku. Wprawdzie łączne przychody grupy wzrosły tylko o 0,2%, to na rynku Europy Środkowo-Wschodniej o 48%. Firma notowała duże wzrosty zarówno dzięki szerszej ofercie importu, jak i dobrym wynikom zakładów produkcyjnych w Polsce i na Litwie, marek wódek Sobieski i Krupnik. Nie bez znaczenia jest tez poszerzenie oferty z zakładu produkcyjnego w Łańcucie, który od lutego tego roku destyluje na nowych maszynach. Robert Cooper zastąpił Annę Jakubowską na stanowisku dyrektora generalnego MBWS-Polska.

Pernod Ricard kupuje włoski gin

Grupa Pernod Ricard podpisała umowę akwizycji włoskiego ginu Malfy. Marka zadebiutowała w 2016 roku, jej twórcą jest Elwyn Gladstone, właściciel firmy Biggar & Leith. Powstaje w destylarni w Moncalieri, zarządzanej przez rodzinę Vergnano. Do jego zestawiania wykorzystywane są śródziemnomorskie botaniki, m.in. cytryny z Amalfi czy czerwone pomarańcze z Sycylii.Oferowane wersje smakowe to: Malfy Gin Originale, Malfy Gin con Limone, Malfy Gin con Arancia i Malfy Gin Rosa.

Czytaj więcej

Whisky to najlepsza inwestycja

Jak informuje serwis statystyczny Statista, rzadkie whisky były w ciągu ostatniej dekady najlepszą inwestycją, dającą najwyższy zwrot na kapitale. Z raportu „2019 Global Wealth Report Knight Frank” wynika, że tylko w 2018 roku wartość unikatowych butelek whisky wzrosła o 40%, a w ciągu dekady – aż o 582%. Rekordową wartość osiągnęła w 2018 roku butelka Macallana z 1926 roku w ręcznie malowanej butelce, która na aukcji Christie’s w Londynie została sprzedana za 1,2 mln funtów.

Czytaj więcej

Dostawy alkoholi coraz bardziej zindywidualizowane

Według raportu Euromonitor International 2018 sprzedaż alkoholi mocnych w Polsce w 2017 roku wzrosła o 1 proc., osiągając wolumen 361 mln litrów. Prognozy wskazują utrzymanie tego poziomu wzrostu aż do 2022 roku. Natomiast raport zwraca uwagę na zmiany preferencji zakupowych poszczególnych produktów. Cena nie jest już najważniejszym czynnikiem, który wpływa na wybór asortymentu. W grupie mocnych trunków, coraz więcej Polaków dokonuje zakupu tych droższych np. whisky, a część z nich kupuje ten alkohol w ramach inwestycji, co wpływa na organizację i logistykę jego dostaw.

Czytaj więcej

The Dubliner w ofercie Stock Polska

Oferta irlandzkiej whiskey Stock Polska została poszerzona o markę The Dubliner, dostępną w dwóch wariantach. The Dubliner Irish Whiskey (40%) to trzykrotnie destylowana blendowana whiskey, przechowywany przez 3 lata w specjalnie dobieranych, dębowych beczkach po bourbonie. oraz The Dubliner Irish Whiskey Liqueur (30%) – połączenie irlandzkiej whiskey z miodem i karmelem, kremowe i gładkie.

Czytaj więcej

Spór o małe pojemności

W ostatnich dniach pojawiły się publikacje medialne, odnoszące się do liczby małych opakowań wódek i wpływu tego faktu na ogólne spożycie alkoholu przez Polaków. Powoływano się w nich na dane zamieszczone w badaniu „Dokąd płynie mała wódka” przeprowadzonym przez firmę badawczą Synergion na zlecenie Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego. Jego wyniki zostały ogłoszone podczas konferencji w Centrum Prasowym Foksal. Wątpliwości Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy budzi nie tylko wiarygodność pojawiających się w opracowaniu danych liczbowych, lecz także sposób przeprowadzenia samego badania (oparte na wywiadach, szacunkach). Wyniki sprzedaży małych opakowań wódek są w rzeczywistości o połowę mniejsze niż wynika z szacunków Synergion: 1,4 mln opakowań wobec 3 mln (dziennie) oraz 510 mln opakowań wobec 1 mld (rocznie).

Czytaj więcej

Żubrówka wciąż trzecią marką wódki na świecie

Według rankingu magazynu „Shanken’s IMPACT” za 2018 rok, Żubrówka wciąż jest trzecią najlepiej sprzedającą się wódką na świecie, ustępując pola markom Smirnoff i Absolut. Zestawienie powstało na podstawie danych sprzedaży za ubiegły rok.
Żubrówka znalazła się również w czołówce wódek o największym przyroście sprzedaży wśród wszystkich alkoholi ujętych w rankingu, liczonym według ilości sprzedanych 9-litrowych skrzynek. W Polsce i na rynkach eksportowych sprzedało się łącznie ponad 77 mln l Żubrówki, czyli o prawie 9% więcej niż w 2017 roku.

Czytaj więcej

JF Hillebrand powołuje nowego managera

Grupa JF Hillebrand, światowy operator logistyczny specjalizujący się w obsłudze rynku alkoholi i napojów, w związku z planami dynamicznego rozwoju polskiego oddziału powołała nowego country managera JF Hillebrand Poland Sp. z o.o. Stanowisko to objęła Ellina Lolis, managerka z kilkunastoletnim doświadczeniem na stanowiskach zarządczych w międzynarodowych spółkach.

Czytaj więcej

Zmiany w prawie szansą dla polskiej branży spirytusowej

Branża spirytusowa jest jednym z ważniejszych sektorów polskiej gospodarki. Jej wartość jest oceniana na od 14 do 17 mld zł. Wpływa na praktycznie wszystkie rynki – od rynku pracy po rolnictwo i finanse. Zmaga się jednak także ze swoimi problemami. W poprawie sytuacji mogłyby pomóc zmiany w prawie, zwłaszcza zapisów archaicznej ustawy o wychowaniu w trzeźwości oraz większe wsparcie państwa dla eksportu wyrobów alkoholowych. Istotne jest dostosowania polityki alkoholowej państwa do dzisiejszych realiów społeczno-prawno-ustrojowych. Takie są najważniejsze konkluzje panelu dyskusyjnego „Przyszłość polskiej branży spirytusowej – szanse i zagrożenia”, który odbył się podczas XXVI Welconomy Forum w Toruniu.

Czytaj więcej

MBWS wyprzedaje aktywa

W związku z ogromna stratą w 2018 roku, wynosząca ponad 60 mln euro, grupa Marie Brizard zdecydowała się odstąpić dwie marki francuskiemu partnerowi, grupie La Martiniquaise. Chodzi o tequilę Tiscaz i porto Pitters. Jednocześnie przewodniczącym Rady Nadzorczej w MBWS zostanie dyrektor finansowy La Martiniquaise – George Graux. Obydwie firmy podjęły współpracę po tym, jak francuski urząd antymonopolowy wyraził zgodę na inwestycję jednej ze spółek-córek La Martiniquaise w objecie akcji MBWS. Spółka Compagnie Financière de Prises de Participations (COFEPP) zainwestuje w akcje MBWS 37,7 mln euro. MBWS jest m.in. właścicielem wódki Sobieski, zakładów produkcyjnych w Łańcucie i Starogardzie Gdańskim, a także m.in. w Wilnie.