Nowy smak Soplicy

Od marca do rodziny Soplic Deserowych dołączyła Soplica Kawowa. Wcześniej wprowadzone deserowe smaki to: Soplica o smaku Orzecha w Czekoladzie, Soplica o Smaku Wiśni w Czekoladzie oraz Soplica o smaku Migdała w Karmelu. Wprowadzenie do sprzedaży nowego wariantu Soplicy wspierane jest materiałami POS, specjalnymi ekspozycjami w sklepach, kampanią digitalową i działaniami PR. Rekomendowane ceny nowego wariantu Soplicy to: 7,49 zł za 100 ml, 14,69 zł za 200 ml i 26,99 zł za 500 ml.

Spadło spożycie alkoholu w Polsce

Według danych Nielsen w 2020 roku sprzedaż ilościowa alkoholu w Polsce spadła o 1% w stosunku do roku poprzedniego, podczas gdy w 2018 sprzedaż ta była taka sama, jak w 2019 roku. Ponadto, jak pokazują najnowsze dane, w 2020 roku sprzedaż wartościowa wzrosła o 7% w stosunku do 2019 roku, co oznacza, że Polacy wybierają alkohole droższe, z sektora premium, czyli spożywają mniej i zarazem lepiej.

Czytaj więcej

Dom Wina wśród najszybciej rosnących firm w Polsce.

Gazele Biznesu to najstarszy i najpopularniejszy ranking małych i średnich firm w Polsce. Dziennik „Puls Biznesu” organizuje go od 2000 roku. Edycja 2020 opiera się na ogólnodostępnych danych finansowych firm za rok 2019, czyli sprzed pandemii. Dom Wina (notowany od roku 2004) wypada w nim bardzo dobrze ze wzrostem przychodów na poziomie 121,52% (wartość 34,7 mln zł). Obroty firmy rosły rok do roku o ponad 21%, nieprzerwanie od trzech lat. Te wyniki zapewniają krakowskiemu importerowi alkoholi pewne miejsce wśród 3000 najszybciej rozwijających się polskich, średnich przedsiębiorstw.

Dobre wyniki Ambry

Na skutek pandemii COVID-19 zmniejszyła się sprzedaż do gastronomii, jednak dynamiczny wzrost w innych kanałach dystrybucji z nadwyżką zrekompensował ten spadek. Sprzedaż Grupy Ambra wzrosła w pierwszym półroczu roku obrotowego 2020/2021 o 6,0% do 387,6 mln zł. Sprzedaż wzrosła na wszystkich głównych rynkach działalności i we wszystkich kategoriach produktowych. Dynamika sprzedaży po wyłączeniu eksportu wyniosła 6,9%, natomiast organiczny wzrost sprzedaży (bez wpływu akwizycji) osiągnął wartość 4,4%.

Czytaj więcej

Walka o nowe reguły dla japońskiej whisky

Decyzją stowarzyszenia grupującego najważniejszych producentów alkoholi w Japonii, Japan Spirits & Liqueurs Makers Association, od 1 kwietnia tego roku wejdą w życie przepisy regulujące, na jakich zasadach może być użyte określenie Whisky from Japan/Japanese Whisky. Nowe przepisy będą dotyczyły tylko członków stowarzyszenia, ale są w nim tacy gracze jak: Suntory, Nikka, Kirin czy Choya (pełna lista jest tutaj: https://almvrp7qypnnf6syrhsieammau–www-yoshu-or-jp.translate.goog/association/introduce/index.html). Wedle tych wytycznych japońska whisky musi mieć udział słodowanego zboża (nie określono jak duży), woda wykorzystana przy produkcji musi pochodzić z Japonii, zacieranie, fermentacja i destylacja muszą odbywać się w Japonii, odbierany alkohol nie może mieć więcej niż 95%, whisky musi spędzić minimum trzy lata w drewnianych beczkach (nie koniecznie dębowych) o pojemności nie większej niż 700 l. Whisky musi być butelkowana w Japonii i mieć moc nie mniejszą niż 40% (obecnie zarówno Nikka jak i Suntory swoje tanie blendy kierują na lokalny rynek z mocą niższą niż 40%). Dozwolony jest dodatek karmelu (E150) dla poprawienia barwy whisky.
Spirits & Liqueurs Makers Association postanowiło także, że whisky, która nie spełnia stawianych jej wymagań, nie tylko nie będzie mogła być etykietowana jako Japan/Japanese Whisky, lecz w nazwie nie będzie mogła odwoływać się m.in. do: postaci znanych z japońskiej historii i japońskich nazw geograficznych, nie wolno także umieszczać japońskiej flagi ani „żadnych oznaczeń, które by sugerowały, że whisky spełnia wymogi dla Whisky from Japan/Japanese Whisky”. Nie ma jednak nic na temat japońskich liter, które bardzo często są wykorzystywane m.in. przez bottlerów whisky spoza Japonii.

Czytaj więcej

Branżowy spór o akcyzę na alkohole

Wpływy z akcyzy od alkoholu są stabilnym i jednym z najważniejszych elementów budżetu państwa. W ostatnich dniach w przestrzeni medialnej pojawiło się wiele informacji odnoszących się do struktury podatku akcyzowego jakim obarczone są różne kategorie alkoholu. Przedstawiciele branży piwnej przyznali, że piwo jest czterokrotnie niżej opodatkowane akcyzą od wyrobów spirytusowych. Czy takie dysproporcje są uzasadnione? Jak uprzywilejowana pozycja piwa wpływa na strukturę spożycia i zdrowie Polaków? Dlaczego ujednolicenie podstawy naliczania akcyzy na wszystkie wyroby alkoholowe może przynieść 5 mld zł dodatkowych wpływów do budżetu państwa? Na te i inne pytania dotyczące regulacji prawnych dotyczących alkoholu w Polsce, odpowiadali uczestnicy debaty przeprowadzonej przez redakcję Rzeczpospolitej, do zapisu której zamieszczamy link: https://www.rp.pl/Biznes/302229993-Branzowy-spor-o-akcyze-na-alkohole.html.

Kolekcja streetwear Jägermeister

Marka Jägermeister wprowadza swoją pierwszą w historii międzynarodową kolekcję streetwear w Polsce i 21 innych krajach. Kolekcja BEST NIGHTS jest wspierana przez nowojorskiego stylistę Bloody Osirisa i wielu innych twórców z międzynarodowej sceny streetwear.
Kolekcja łączy w sobie charakter marki Jägermeister, uliczny styl i nawiązanie do miejskiego życia nocnego. 11 ekskluzywnych elementów kolekcji zawiera współrzędne geograficzne głównej siedziby Jägermeistera w niemieckim Wolfenbüttel, jako unikalny i niepowtarzalny symbol marki.

Czytaj więcej

Alkohol wyżej niż lekarstwo

Jak podaje „Rzeczpospolita” (12.02.2020) za NielsenIQ, w 2020 roku Polacy wydali na alkohol 39,1 mld zł, czyli ponad 1000 zł na głowę. To więcej niż rok wcześniej, głównie przez 10% wzrost akcyzy. Wartość rynku wzrosła o 7%. Najszybciej rosła sprzedaż whisky – o 20%, do 3,2 mld zł. Na alkohol wydajemy więcej niż na leki i inne produkty w aptekach. Z akcyzy budżet zyskał do końca października 2020 roku niemal 10,5 mld zł.

Brexit bez większego wpływu na polski rynek whisky

Opuszczenie przez Wielką Brytanię struktur unijnych stało się faktem. Niepokój związany z negatywnymi konsekwencjami Brexitu towarzyszy dziś wielu branżom. Mimo początkowych obaw, krajowy oraz globalny rynek whisky nie zostaną dotknięte w dużym stopniu recesją. Najbardziej ucierpią prywatni kolekcjonerzy poszukujący okazji na aukcjach internetowych.

Czytaj więcej

Likwidacja rozlewni w Łańcucie

Jak podały „Super Nowości” z Rzeszowa, United Beverages 9 lutego ogłosiło zamknięcie rozlewni wódki w Polmosie Łańcut. Zwolnionych zostanie 18 osób. Podobno związki zawodowe prowadzą rozmowy z Romanem Potockim, potomkiem dawnych właścicieli fabryki, żeby pomógł uratować zakład. United Beverages nie planuje jednak zamykania części produkcyjnej, nowo wyposażona gorzelnia ma nadal produkować wódki. W całym zakładzie pracuje obecnie 59 osób. Zarządzana przez Williama Careya spółka przejęła Polmos Łańcut w ubiegłym roku, wraz z innymi aktywami Marie Brizard Wines & Spirits w Polsce.

MGP przejmuje Luxco

Firma MGP Ingredients, która jest jednym z największych w USA producentów ginu i whiskey, działających na potrzeby tzw. private labels, przejmuje za 475 mln dolarów firmę Luxco, znaną z takich marek whiskey jak: Ezra Brooks, Rebel Yell, Davies County czy Yellowstone. Luxco produkuje też: wódki, likiery czy tequilę, ma swoją destylarnię w Arandas, na wzgórzach Jalisco. Mają swoją nową destylarnię Lux Row Distillers w Bardstown, Kentucky oraz większościowe udziały w marce Niche Drinks z Derry, w Irlandii Północnej. Ich przychody za 2020 rok wyniosły 202 mln dolarów. MGP ma natomiast dwie wielkie destylarnie w Atchison w Kansas oraz w Lawrenceburgu w Indianie.

Ballantine’s i Beefeater odchudzone

Pernod Ricard prezentuje swoje dwie czołowe marki Ballantine’s Scotch Whisky i Beefeater Gin w formie Light. Są to napoje spirytusowe o mocy 20%. Na pierwszy ogień idzie rynek hiszpański, gdzie – według badań IWSR – ponad 50% konsumentów z kategorii spirits wybiera lekkie alkohole. Jak twierdzi Jean-Christophe Coutures, prezes Chivas Brothers, obniżona moc nie wpłynęła negatywnie na smak i aromat. Spróbujemy, ocenimy…

Bardzo stare koniaki na sprzedaż

Jacques Hardy, jeden z właścicieli destylarni Hardy, wystawia na licytację pięć butelek bardzo starych, bardzo unikatowych koniaków z roczników: 1777, 1802, 1812, 1906 i 1914. Każdy ma certyfikat autentyczności, pochodzą z rodzinnego skarbca. Najstarszy pochodzi z destylarni Domaine de la Vie z regionu Grande Champagne, do 1996 roku przechowywany był w beczce, by potem trafić do szklanego naczynia, które chroni przed odparowaniem alkoholu, ale pozwala na dalsze procesy utleniania. Z tego, co pozostało udało się napełnić tylko 12 butelek, z czego siedem zostało już wypitych, pozostało pięć. Koniak z 1802 roku to mieszanka gron folle blanche i colombard z regionu Petite Champagne, rocznik 1812 to te same winogrona, ale pochodzące z Borderies. Aukcja na platformie Whisky.Auction zacznie się 31 stycznia a zakończy 9 lutego.

Mazurska Manufaktura podsumowała 2020 rok

Mazurska Manufaktura S.A., właściciel marek MM Hygienic oraz Mazurska Manufaktura Alkoholi, zakończyła 2020 rok z przychodami netto ze sprzedaży na poziomie 9,2 mln zł oraz z zyskiem netto w wysokości 1,5 mln zł. Spółka oczekuje obecnie na dopełnienie formalności związanych z rejestracją emisji akcji serii E, po to, by złożyć dokumenty informacyjne na GPW.

Czytaj więcej

Koniec Polmosu Łańcut?

Lokalne media biją na alarm, Fabryce Wódek w Łańcucie, która ma 250 lat historii, kolejny raz grozi zamknięcie. Nowym właścicielem Łańcuta i innych aktywów Marie Brizard Wine & Spirits w Polsce została firma United Baverages S.A. Miasto Łańcut opublikowało list burmistrza, starosty, a także posła na Sejm RP Kazimierza Gołojucha do Williama Careya, prezesa zarządu CEO United Beverages S.A. Czytamy w nim, że są zaniepokojeni doniesieniami o planowanym wygaszeniu produkcji w Fabryce Wódek Polmos Łańcut przez nowego właściciela.

Czytaj więcej