Po Starkę do Biedronki

W tym tygodniu w promocji Biedronki pojawiła się Starka. Kuszą atrakcyjne ceny – 18YO w cenie 199 zł (normalnie ok. 350-400 zł), 21YO – 299 zł (normalnie ok. 600 zł, choć w niektórych sklepach i ponad 700 zł). W pewną konsternację może wprawić oferta Starki 3YO (39,99 zł za 0,7 l) i 6YO (49,99 zł), jak możemy przeczytać w gazetce promocyjnej „dojrzewa w dębowych deskach”. Jednak deska to nie beczka, może dlatego cena jest tak atrakcyjna? Jak skrupulatnie wyliczyła Biedronka, 100 ml Starki 3YO to koszt 5,71 zł. Dla porównania – wódka Żubr w pojemności 100 ml kosztuje 4,59 zł, wódka 1906 100 ml – 4,90 zł, ale Absolwent 100 ml już 5,90 zł, czyli drożej od Starki. Warto zatem ustawiać się w kolejce po Starkę z Biedronki. A handel tradycyjny już raczej Starki na święta nie sprzeda, bo wersje 3YO i 6YO ma w cenach dwukrotnie wyższych.

Czytaj więcej

Wzrost sprzedaży w Marie Brizard

Marie Brizard Wine & Spirits, właściciel m.in. marki Sobieski i zakładu produkcji wódek w Starogardzie Gdańskim, raportuje wzrost sprzedaży w trzecim kwartale roku o 7.5%, do 111,4 mln euro. Wzrosty dotyczyły prawie wszystkich rynków, na których działa MBWS, z wyjątkiem USA. Jednocześnie firma wciąż notuje sprzedaż swojej najważniejszej marki w Polsce, czyli wódek z linii Krupnik.

Estońska wódka z oznaczeniem geograficznym

Komisja Europejska przyznała producentom wódki z Estonii prawo do chronionego oznaczenia geograficznego Geographical Indication (GI). Aby na butelce mógł znaleźć się napis „vodka from Estonia” lub „vodka made in Estonia” alkohol musi być nie tylko wyprodukowany w Estonii, ale też zrobiony z estońskiego zboża, a woda musi być z lokalnego źródła. W praktyce ma to chronić estoński rynek przed napływającymi podróbkami i tanimi wódkami z Rosji. Proces rejestracji GI dla estońskiej wódki zajął cztery lata. Poza Ministerstwem Rolnictwa lobbowały za nim stowarzyszenia rolnicze z Estonii. Unia Europejska przyznała już wcześniej GI dla wódek z Polski i ze Szwecji.

Zakaz sprzedaży alkoholu w dni wolne od pracy?

Jak podaje „Rzeczpospolita”, rząd rosyjski chce wprowadzić (w ramach opracowanego przez resort zdrowia programu „Strategia formowania zdrowego stylu życia społeczeństw”), zakaz sprzedaży alkoholu w dni wolne od pracy. Uregulowania takie funkcjonują obecnie w obwodzie Uljanowskim. Urzędnicy argumentują, że jest to efektywny sposób ograniczenia spożycia „procentów”. W Rosji występuje bardzo duży problem z alkoholizmem obywateli. Średnie roczne spożycie to 15,5 l czystego spirytusu.

Gruppo Campari sprzedaje Carolans i Irish Mist

Nowym nabywcą jest Heaven Hill Brands. Transakcja opiewa na 165 mln dolarów i dotyczy marek Carolans Irish Cream Liqueur, Irish Mist, w tym Irish Mist Liqueur i Irish Mist Whiskey. Przejęcie nastąpi 1 sierpnia. Obie firmy podpisały wieloletnią umowę dystrybucyjną, która gwarantuje Gruppo Campari kontynuację dystrybucji marek na rynkach międzynarodowych z wykluczeniem USA.

Stock kupuje udziały Dublin Liberties Distillery

Dublin Liberties Distillery, która wciąż jest w budowie oraz marka Dubliner Irish Whiskey od marca 2016 roku należą do grupy Quintessential Brands (wraz z kilkoma markami likierów, wódek czy ginów). Obecnie nowym akcjonariuszem jest grupa Stock Spirits, znana w Polsce m.in. z marki Lubelska, którą objęła 25% kapitału Dublin Liberties Distillery za 18,3 mln euro. Pozyskane od nowego partnera środki mają być przeznaczone na sfinansowanie wyposażenia destylarni w Dublinie. Ostatnie prace budowlane mają zakończyć się latem 2018 roku. Za blendowanie i dobór whisky nadal odpowiadać będzie Colin O’Neill. Za sprzedaż i marketing produktów na światowych rynkach odpowiada Quintessential Brands.

Bacardi i Teeling razem

Grupa Bacardi objęła mniejszościowe udziały w destylarni Teeling z Dublina. Biznesem kierować będą nadal Jack i Stephen Teeling, Bacardi ma ułatwić irlandzkiej marce obecność na rynku w USA. – Połączenie sił z graczem tego kalibru co Bacardi jest dla nas strategicznym krokiem, który otwiera dla irlandzkiej whiskey rynek amerykański. To ukoronowanie tego, co osiągnęliśmy w ciągu ostatnich lat – mówi Jack Teeling. Polskim importerem whiskey Teeling jest Tudor House.

Pernod Ricard przejmuje większościowe udziały w Del Maguey

Pernod Ricard przejmuje Del Maguey Single Village Mezcal. Wartość transakcji nie została ujawniona, ale podano, że zakończenie pertraktacji i podpisanie umowy nastąpi na początku września. Zespół zarządzający Del Maguey, w tym założyciel Ron Cooper, pozostaną dalej częścią marki. Mezcal i tequila to obecnie jedna z najszybciej rosnących kategorii alkoholi, a marka Del Maguey ma duży udział w rynku w USA.

Produkcja i rynek napojów spirytusowych względem pozostałych napojów alkoholowych

Fundacja Republikańska opracowała, na zlecenie Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy, raport dotyczący kondycji branży spirytusowej i jej otoczenia ekonomicznego, w szczególności w porównaniu z innymi napojami alkoholowymi jak piwo i wino. Autorami raportu są Rafał Momot, Dominika Mazur i Radosław Żydok. Rynek napojów alkoholowych w Polsce wart jest ok. 57 mld zł, z czego ok. 19,5 mld zł przypada na napoje spirytusowe. Wartość eksportu tych napojów to ok. 700 mln zł rocznie. Wpłaty do budżetu państwa branży spirytusowej z tytułu akcyzy i VAT to ponad 12,5 mld zł. Branża spirytusowa zatrudnia ponad 5 tys. osób oraz pośrednio – 89 tys. osób. Rocznie przetwarza ok. 750 tys. ton zbóż i 50 tys. ton ziemniaków, w istotny sposób wspierając polskie rolnictwo.

Czytaj więcej

Litwa antyalkoholowa

Jak podaje Rzeczpospolita, władze na Litwie zaostrzyły przepisy dotyczące sprzedaży i reklamy alkoholu. Regulacje obejmują: czas handlu „procentami” (skrócony), sprzedaż alkoholu osobom powyżej 20 roku życia, zakaz posiadania alkoholu przez osoby, które nie ukończyły 20 lat, całkowity zakaz reklamy, podniesienie akcyzy. Na imprezach publicznych będzie można sprzedawać trunki o zawartości alkoholu do 7,5 proc. Inicjatorzy zmian do Ustawy o kontroli alkoholu chcieli zabronić wykorzystywania takich gadżetów jak parasolki z logo producenta alkoholu, podkładek pod piwa itp. Te poprawki zostały odrzucone. Zmiany miałyby wejść w życie od 2018 roku (część), pozostałe w 2020 roku. Litewscy ekonomiści i producenci alkoholu alarmują, że takie decyzje zaowocują rezultatem tragicznym dla gospodarki. Poprawki do ustawy czekają na podpis prezydenta Litwy, Dalia Grybauskaitė.

Polskie marki wódek wśród największych alkoholi świata

W globalnym rankingu „Klubu Milionerów 2016” znalazło się 157 marek alkoholowych o rocznej sprzedaży powyżej miliona dziewięciolitrowych skrzynek, w tym dziewięć alkoholi z Polski, na czele z najlepiej sprzedającą się z nich Żubrówką. Produkowana przez CEDC marka z Żubrem na etykiecie jest jedną z czterech największych wódek świata.

Czytaj więcej

Bourbon z największą dynamiką wzrostu

Jak podała „Rzeczpospolita”, powołując się na opracowanie International Wine & Spirit Research (IWSR), do 2020 roku przewidywany jest duży wzrost sprzedaży bourbona (co najmniej o 14%). Amerykański trunek miałby lepszą dynamikę wzrostu od szkockiej whisky, tequili czy koniaku. W 2016 roku sprzedaż wyniosła 41 mln skrzynek. „Amerykański burbon zyskuje na istotnym czynniku mody w Stanach lub w Europie, związanym z młodymi pokoleniami i popularnością rzemieślniczych gorzelni – wyjaśnia dyrektor generalny Vinexpo, Guillaume Deglise, międzynarodowego salonu wina, który odbędzie się 18-21 czerwca w Bordeaux. Poziom wzrostu sprzedaży burbona jest nawet w Wielkiej Brytanii większy niż szkockiej – dodał Deglise”.

Czytaj więcej

IV Kongres Branży Spirytusowej: Mocne też jest piękne

9 czerwca w Ministerstwie Finansów odbył się IV Kongres Branży Spirytusowej – „Branża Spirytusowa a strategia na rzecz odpowiedzialnego rozwoju”. Debatę rozpoczął Andrzej Szumowski, moderator kongresu, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka, wiceprezes Wyborowa SA. W debacie uczestniczyli m.in.: Mateusz Morawiecki – wiceminister, minister finansów, Jonathan Knott – ambasador Wielkiej Brytanii, Leszek Wiwała – prezes zarządu Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy, jak również licznie zgromadzeni przedstawiciele branży spirytusowej. Równe dla wszystkich i przyjazne otoczenie prawne, walka z szarą strefą oraz potrzeba promocji odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu – to najczęstsze postulaty zgłaszane podczas kongresu.

Czytaj więcej

Mocne Alkohole w Polsce 2018

W styczniu 2018 roku nakładem Aqua Vitae ukaże się książka pt. „Mocne Alkohole w Polsce 2018”. Pomyślana jako rocznik, przedstawiać będzie najważniejsze informacje na temat wydarzeń w branży alkoholowej a także wiodące firmy – producentów i importerów mocnych alkoholi w Polsce.
W zamierzeniu w publikacji mają znaleźć się wszyscy czołowi gracze rynku alkoholi w Polsce. Informacje będą każdorazowo zredagowane przez zespół rocznika, którego redaktorem naczelnym jest Łukasz Gołębiewski, tak by miały obiektywny i jednolity charakter. Nie zamieszczamy w roczniku tekstów reklamowych. Jego celem jest coroczne przedstawienie obrazu branży alkoholowej wraz z najważniejszymi informacjami o działających w niej firmach.

Czytaj więcej

Za dużo alkoholu

Podczas sejmowej konferencji Ku trzeźwości Narodu minister zdrowia Konstanty Radziwiłł przyznał, że chce rozpocząć dyskusję na tematy dostępności alkoholu, jego ceny i powszechnej reklamy. – Alkohol można kupić wszędzie. W sklepie, sklepiku, na stacji benzynowej. Gdzie się nie obejrzymy, tam jest dostępny. Polska jest niechlubnym wyjątkiem. Z doświadczeń międzynarodowych wynika, że to jeden z głównych czynników nadmiernego spożycia. Musimy podjąć zbiorową refleksję na ten temat – powiedział minister.

Glenrothes wraca do Edrington

Berry Bros & Rudd, które przez ostatnie siedem lat było właścicielem whisky Glenrothes, sprzedał markę oraz destylarnię grupie Edrington. Berry Bros & Rudd nadal będzie dystrybuować marki Glenrothes na terytorium Wielkiej Brytanii, a Edrington Americas zajmie się rynkiem w USA, jak również na kilku kluczowych rynkach, w tym w Hiszpanii, Skandynawii, Azji i w strefach wolnocłowych. Berry Bros & Rudd wcześniej – w 1995 roku – odkupiło destylarnię Glenrothes właśnie od Edrington, whisky wraca zatem do macierzy.