Pernod Ricard przejmuje większościowe udziały w Del Maguey

Pernod Ricard przejmuje Del Maguey Single Village Mezcal. Wartość transakcji nie została ujawniona, ale podano, że zakończenie pertraktacji i podpisanie umowy nastąpi na początku września. Zespół zarządzający Del Maguey, w tym założyciel Ron Cooper, pozostaną dalej częścią marki. Mezcal i tequila to obecnie jedna z najszybciej rosnących kategorii alkoholi, a marka Del Maguey ma duży udział w rynku w USA.

Produkcja i rynek napojów spirytusowych względem pozostałych napojów alkoholowych

Fundacja Republikańska opracowała, na zlecenie Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy, raport dotyczący kondycji branży spirytusowej i jej otoczenia ekonomicznego, w szczególności w porównaniu z innymi napojami alkoholowymi jak piwo i wino. Autorami raportu są Rafał Momot, Dominika Mazur i Radosław Żydok. Rynek napojów alkoholowych w Polsce wart jest ok. 57 mld zł, z czego ok. 19,5 mld zł przypada na napoje spirytusowe. Wartość eksportu tych napojów to ok. 700 mln zł rocznie. Wpłaty do budżetu państwa branży spirytusowej z tytułu akcyzy i VAT to ponad 12,5 mld zł. Branża spirytusowa zatrudnia ponad 5 tys. osób oraz pośrednio – 89 tys. osób. Rocznie przetwarza ok. 750 tys. ton zbóż i 50 tys. ton ziemniaków, w istotny sposób wspierając polskie rolnictwo.

Czytaj więcej

Litwa antyalkoholowa

Jak podaje Rzeczpospolita, władze na Litwie zaostrzyły przepisy dotyczące sprzedaży i reklamy alkoholu. Regulacje obejmują: czas handlu „procentami” (skrócony), sprzedaż alkoholu osobom powyżej 20 roku życia, zakaz posiadania alkoholu przez osoby, które nie ukończyły 20 lat, całkowity zakaz reklamy, podniesienie akcyzy. Na imprezach publicznych będzie można sprzedawać trunki o zawartości alkoholu do 7,5 proc. Inicjatorzy zmian do Ustawy o kontroli alkoholu chcieli zabronić wykorzystywania takich gadżetów jak parasolki z logo producenta alkoholu, podkładek pod piwa itp. Te poprawki zostały odrzucone. Zmiany miałyby wejść w życie od 2018 roku (część), pozostałe w 2020 roku. Litewscy ekonomiści i producenci alkoholu alarmują, że takie decyzje zaowocują rezultatem tragicznym dla gospodarki. Poprawki do ustawy czekają na podpis prezydenta Litwy, Dalia Grybauskaitė.

Polskie marki wódek wśród największych alkoholi świata

W globalnym rankingu „Klubu Milionerów 2016” znalazło się 157 marek alkoholowych o rocznej sprzedaży powyżej miliona dziewięciolitrowych skrzynek, w tym dziewięć alkoholi z Polski, na czele z najlepiej sprzedającą się z nich Żubrówką. Produkowana przez CEDC marka z Żubrem na etykiecie jest jedną z czterech największych wódek świata.

Czytaj więcej

Bourbon z największą dynamiką wzrostu

Jak podała „Rzeczpospolita”, powołując się na opracowanie International Wine & Spirit Research (IWSR), do 2020 roku przewidywany jest duży wzrost sprzedaży bourbona (co najmniej o 14%). Amerykański trunek miałby lepszą dynamikę wzrostu od szkockiej whisky, tequili czy koniaku. W 2016 roku sprzedaż wyniosła 41 mln skrzynek. „Amerykański burbon zyskuje na istotnym czynniku mody w Stanach lub w Europie, związanym z młodymi pokoleniami i popularnością rzemieślniczych gorzelni – wyjaśnia dyrektor generalny Vinexpo, Guillaume Deglise, międzynarodowego salonu wina, który odbędzie się 18-21 czerwca w Bordeaux. Poziom wzrostu sprzedaży burbona jest nawet w Wielkiej Brytanii większy niż szkockiej – dodał Deglise”.

Czytaj więcej

IV Kongres Branży Spirytusowej: Mocne też jest piękne

9 czerwca w Ministerstwie Finansów odbył się IV Kongres Branży Spirytusowej – „Branża Spirytusowa a strategia na rzecz odpowiedzialnego rozwoju”. Debatę rozpoczął Andrzej Szumowski, moderator kongresu, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka, wiceprezes Wyborowa SA. W debacie uczestniczyli m.in.: Mateusz Morawiecki – wiceminister, minister finansów, Jonathan Knott – ambasador Wielkiej Brytanii, Leszek Wiwała – prezes zarządu Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy, jak również licznie zgromadzeni przedstawiciele branży spirytusowej. Równe dla wszystkich i przyjazne otoczenie prawne, walka z szarą strefą oraz potrzeba promocji odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu – to najczęstsze postulaty zgłaszane podczas kongresu.

Czytaj więcej

Mocne Alkohole w Polsce 2018

W styczniu 2018 roku nakładem Aqua Vitae ukaże się książka pt. „Mocne Alkohole w Polsce 2018”. Pomyślana jako rocznik, przedstawiać będzie najważniejsze informacje na temat wydarzeń w branży alkoholowej a także wiodące firmy – producentów i importerów mocnych alkoholi w Polsce.
W zamierzeniu w publikacji mają znaleźć się wszyscy czołowi gracze rynku alkoholi w Polsce. Informacje będą każdorazowo zredagowane przez zespół rocznika, którego redaktorem naczelnym jest Łukasz Gołębiewski, tak by miały obiektywny i jednolity charakter. Nie zamieszczamy w roczniku tekstów reklamowych. Jego celem jest coroczne przedstawienie obrazu branży alkoholowej wraz z najważniejszymi informacjami o działających w niej firmach.

Czytaj więcej

Za dużo alkoholu

Podczas sejmowej konferencji Ku trzeźwości Narodu minister zdrowia Konstanty Radziwiłł przyznał, że chce rozpocząć dyskusję na tematy dostępności alkoholu, jego ceny i powszechnej reklamy. – Alkohol można kupić wszędzie. W sklepie, sklepiku, na stacji benzynowej. Gdzie się nie obejrzymy, tam jest dostępny. Polska jest niechlubnym wyjątkiem. Z doświadczeń międzynarodowych wynika, że to jeden z głównych czynników nadmiernego spożycia. Musimy podjąć zbiorową refleksję na ten temat – powiedział minister.

Glenrothes wraca do Edrington

Berry Bros & Rudd, które przez ostatnie siedem lat było właścicielem whisky Glenrothes, sprzedał markę oraz destylarnię grupie Edrington. Berry Bros & Rudd nadal będzie dystrybuować marki Glenrothes na terytorium Wielkiej Brytanii, a Edrington Americas zajmie się rynkiem w USA, jak również na kilku kluczowych rynkach, w tym w Hiszpanii, Skandynawii, Azji i w strefach wolnocłowych. Berry Bros & Rudd wcześniej – w 1995 roku – odkupiło destylarnię Glenrothes właśnie od Edrington, whisky wraca zatem do macierzy.

Marie Brizard wychodzi z dołka

Wprawdzie 2016 rok grupa Marie Brizard Wine & Spirits zakończyła spadkiem przychodów o 1,8%, to w Polsce firma zanotowała wzrost i umocnienie swojej najważniejszej marki, jaka jest Krupnik. Przychody za 2016 rok wyniosły 431 mln euro (spadek o 14,6 mln), z czego 93,5 mln przypadło na region Europy Środkowej i Wschodniej. Firma podaje, że spadek przychodów związany był z restrukturyzacją i weryfikowaniem umów handlowych.

Czytaj więcej

Kolporter rozwija saloniki ze strefą alkoholi

Top Drink – pod tą nazwą Kolporter rozwija saloniki prasowe ze specjalną strefą alkoholi. Spółka ma już w swojej sieci dziewięć tego typu punktów. Wdrażanie nowej strefy w swoich salonikach Kolporter rozpoczął w 2016 roku. Obecnie ponad 40 rodzajów wódek czystych i smakowych oraz 13 rodzajów piwa oferują saloniki w: Krasnymstawie, Kazimierzu Dolnym, Poniatowej, Jędrzejowie, Kazimierzy Wielkiej, Nowej Dębie, Zduńskiej Woli, Sandomierzu i Zabrzu.

Czytaj więcej

Czy da się zarobić na whisky?

Firma Stilnovisti zaprasza na cykl spotkań „Czy da się zarobić na whisky?. Czyli jak należy inwestować w whisky, aby osiągnąć sukces finansowy”. Najbliższe spotkania to:
Warszawa, Bar and Books (ul. Wąski Dunaj 20), 27 marca, godz. 19.00.
Wrocław, Dom Whisky (ul. Rzeźnicza 28), 28 marca, godz. 19.00.
Katowice, Hotel Monopol (ul. Dworcowa 5), 29 marca, godz. 19.00.
Niebawem kolejne miasta: Gdańsk, Łódź, Rzeszów.

Czytaj więcej

Pijemy alkohole z wyższej półki

Jak podaje Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy, rynek wódek premium w 2016 roku wzrósł o kilkanaście procent, rośnie także sprzedaż whisky. Rok 2017 powinien być stabilny dla branży spirytusowej, choć z powodu wysokiej akcyzy szara strefa stanowi ok. 20% legalnego rynku. To głównie nielegalny import z zagranicy, w mniejszym stopniu bimbrownictwo. Podatek akcyzowy i VAT stanowią obecnie 75% ceny standardowej półlitrowej butelki wódki.

Czytaj więcej

Wiodące wódki świata

W corocznym, prestiżowym rankingu magazynu „Shanken’s IMPACT”, trzy czołowe miejsca wśród największych marek wódek świata zajmują: Smirnoff, Absolut, Khortytsa i nasza Żubrówka. Według rankingu, Żubrówka jest również jedną z wódek o największym przyroście sprzedaży wśród wszystkich alkoholi ujętych w rankingu, liczonym według ilości sprzedanych dziewięciolitrowych skrzynek. W porównaniu z danymi za 2015 rok, w ubiegłym roku w Polsce i na rynkach eksportowych sprzedało się łącznie o 15,4% skrzynek Żubrówki więcej. Inne polskie marki w rankingu to: Krupnik (Marie Brizard Wine & Spirits) – przyrost o 7%, Żołądkowa Gorzka Czysta De Luxe (Stock Spirits) – spadek o 16% oraz Soplica (CEDC) – przyrost o 23%.

Czytaj więcej

24. Międzynarodowa Wystawa ProdExpo 2017

Jak podaje portal Vodka-Redactor.org, jednym z istotniejszych wydarzeń na tegorocznej wystawie ProdExpo była konferencja Alko Kongres – АлкоКонгрес 2017 – poświęcona problemom rynku alkoholi. Wśród uczestników, oprócz producentów alkoholi z całej Rosji, nie zabrakło ekspertów, analityków, przedstawicieli agencji federalnych. Vladislav Andreev, ekspert firmy Nielsen Rosja, zajmującej się badaniem rynku konsumenckiego, zwrócił uwagę na stale postępujące spadki dochodów na rynku napojów alkoholowych w Rosji. Jako główną przyczynę wskazano zamrożenie wzrostu akcyzy i podrabianie produktów alkoholowych. W 2016 roku skonfiskowano 39 mln l etanolu. Uczestnicy kongresu szczegółowo przeanalizowali sytuację w branży, omówiono zagadnienia związane z rządowymi regulacjami, akcyzą oraz inwestycje. Wiele uwagi poświęcono ocenie perspektyw rozwoju. ProdExpo 2017 odbyło się w dniach 6-10 lutego w Moskwie.

Projekt ustawy o wychowaniu w trzeźwości

Jak podaje Gazeta Prawna, projekt ustawy o wychowaniu w trzeźwości przewiduje nakaz umieszczania na etykiecie alkoholu, bez względu na ilość procentów trunku, informacji o kaloryczności produktu. Innym zapisem w projekcie jest zakaz koncentracji na jednej ulicy sklepów sprzedających alkohol czy upoważnienie władz lokalnych do określania godzin otwarcia tychże sklepów.

Saska dla Stocka

CEDC i Stock Polska zgodziły się dokonać transakcji przenoszącej tytuł prawny do znaku towarowego Saska z CEDC na Stock Polska, co umożliwi Stock Polska kontynuowanie produkcji i dystrybucji produktów Saska. Strony uzgodniły, że warunki porozumienia pozostaną poufne. Porozumienie zostało osiągnięte polubownie i dalsze działania sądowe nie będą prowadzone.