Dobry początek roku w Stock

Pierwszy kwartał obrachunkowy nowego roku w Stock Spirits to okres 1 październik-6 luty. W tym czasie firma zwiększyła sprzedaż na kluczowych dla niej rynkach – w Polsce o 4,7% wartościowo i o 2,3% wolumenowo w porównaniu do roku poprzedniego, a w Czechach stosownie o 6,4% i 4,9%. W obudwu przypadkach wzrosty te spowodowane były zwiększonymi zamówieniami, związanymi z podwyżkami podatków akcyzowych od 1 stycznia 2020 – w Polsce o 10%, a w Czechach o 12,3%. Jednocześnie firma przestrzega przed nadmiernym entuzjazmem, gdyż zwyżka sprzedaży spowodowanej zapowiedzią akcyzy prawdopodobnie odbije się niższą sprzedażą w kolejnym kwartale, kiedy już obowiązują nowe ceny.

Własna beczka whisky z serca Speyside

Billy Walker to ikona współczesnej whisky, odpowiadał za sukcesy destylarni: BenRiach, GlenDronach, Glanglassough, a teraz kieruje poczynaniami destylarni GlanAllachie. Specjalnie dla polskiego klienta Billy Walker przygotował cztery wyselekcjonowane beczki, które można zakontraktować w całości jako private label – dla sklepu, restauracji czy na własne potrzeby. Indywidualizowane butelki z każdej beczki można będzie odebrać ze składu podatkowego w Polsce. Butelkowana będzie cała beczka, z mocą beczki, czyli whisky single malt single cask cask strength.

Czytaj więcej

Polski Produkt z Mazurskiej Manufaktury

Od 22 stycznia Mazurska Manufaktura S.A. w Szczytnie działa jako skład podatkowy w miejsce Tarpan Fabryka Likierów Sp. z o.o. Urząd Patentowy przeniósł i zarejestrował najważniejsze znaki handlowe firmy: Jurand, Mazurska Manufaktura Alkoholi i Bielik Vodka. Do komunikacji na etykietach firma dodała znak „Polski Produkt”, ponieważ korzysta z półproduktów wyprodukowanych na terenie kraju.

Czytaj więcej

Wino w małpkach?

Rząd przyjął projekt ustawy w sprawie tzw. opłaty cukrowej. Jeśli ustawa zostanie przyjęta przez Parlament i podpisana przez prezydenta, to od 1 kwietnia droższe będą alkohole w małych pojemnościach. Rząd proponuje 1 zł podatku od pojemności 100 ml napoju spirytusowego i wódki i 2 zł od 200 ml. Co ciekawe, podatek od „małpek” ma dotyczyć także małych pojemności wina – 88 gr od butelki do 300 ml. Branża winiarska jest zaskoczona, bo dotąd nikt nie podejmował tematu małych pojemności wina. Podatek obejmie też m.in.: napoje energetyczne czy napoje słodzone. Pieniądze mają zasilić Narodowy Fundusz Zdrowia – będzie to ponad miliard złotych rocznie. Zgodnie z przyjętym projektem ustawy, co roku 117 mln zł ma być przeznaczane na rzecz Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej.

Webinar z Wolf & Oak

4 lutego w Muzeum Polskiej Wódki odbyło się pierwsze z cyklu spotkań z inwestorami Wolf & Oak Distillery S.A. Spotkanie było transmitowane na żywo w formie webinaru, z udziałem żywo zainteresowanej publiczności. On-line transmisję oglądało ok. 300 osób. Pytania dotyczyły zarówno spraw finansowych, jak i związanych z produkcją i dystrybucją alkoholi Wolf & Oak. Obecnie trwa remont starej gorzelni w Stanicy, gdzie będzie destylarnia, przestrzeń degustacyjno-szkoleniowa, restauracja i mały hotel. Tymczasem firma rozpoczyna destylację na własnym sprzęcie, który ulokowała w firmie Nalewki Kresowe.

Czytaj więcej

Japończycy sięgają po Macallana

Japoński gigant, Suntory, przejął 10% akcji w grupie Edrington, która jest m.in. właścicielem destylarni Macallan, a także Highland Park i Glenrothes oraz marek blended whisky The Famous Grouse czy rumów Brugal. Inwestycja ma na celu zacieśnienie współpracy głównie w zakresie wspólnej międzynarodowej dystrybucji. W Polsce partnerem Suntory jest Stock, a Edrington – United Baverages, nie wiadomo jednak jak szybko i czy w ogóle inwestycja Suntory wpłynie na podział marek na polskim rynku.

Dodatkowe 1 zł za każde 100 ml w małych pojemnościach

Rząd, zupełnie niespodziewanie, zaproponował powiększenie dodatkowej opłaty od napojów alkoholowych sprzedawanych w małych objętościach. Już od 1 kwietnia butelka 100 ml może być droższa o 1 zł, natomiast opakowanie 200 ml ma kosztować więcej o 2 zł. Jeżeli proponowana nowelizacja „niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyrobów konsumentów” wejdzie w życie ceny w sklepach będą jeszcze wyższe – do tych kwot należy doliczyć 23% VAT.

Czytaj więcej

Wódka Vestal ma angielskiego współwłaściciela

Firma Halewood Wines & Spirits z Liverpoolu kupiła 48% udziałów w Vestal Vodka. Markę stworzył w 2011 roku William Borrell. Początkowo powstawała we współpracy z Polmosem Siedlce i gorzelnią w Krzesku, obecnie zestawiana jest w Polaninie, a do wersji rocznikowanych, ziemniaczanych, alkohol pochodzi z gorzelni Podole Wielkie. W 2019 roku firma miała 26,3 mln funtów zysku. Butelka 0,7 l ostatniego rocznika, Vestal Vodka 2015, kosztuje w Wlk. Brytanii 22 funty.

Najdroższe wino świata pochodzi z Węgier

W półtoralitrowej butelce z ręcznie dmuchanego szkła sprzedawane jest aktualnie najdroższe współczesne wino świata. To Royal Tokaji Essencia 2008, wycenione na 40 tys. USD. Wypuszczono zaledwie 20 takich flasz, z czego 18 trafiło do sprzedaży. Powstało w winiarni Royal Tokaji Wine Company z miejscowości Mad, a butelki zaprojektował znany węgierski artysta James Carcass. Na jedną butelkę słodkiej tokajskiej esencji zużyto prawie 200 kg botrytyzowanych winogron, czyli aszú.

Wolf & Oak na Beesfund

Wolf & Oak Distillery rozpoczęło zbiórkę pieniędzy poprzez platformę Beesfund. Zbiórka potrwa do 23 lutego, a jej celem jest zebranie 4,2 mln zł, co stanowi 23,7% kapitału akcyjnego spółki. Oferowanych jest 31111 akcji w cenie 135 zł za akcję. Pozyskane środki zostaną przeznaczone na produkcję i dystrybucję alkoholu oraz wykorzystanie destylarni jako obiektu restauracyjnego, szkoleniowego i noclegowego.

Czytaj więcej

Tito’s najlepiej sprzedawanym alkoholem w USA

Tito’s Handmade Vodka w 2019 roku była najlepiej sprzedawanym alkoholem w USA, wyprzedziła markę Smirnoff, która od lat była na pierwszym miejscu. Na trzecim miejscu był Jack Daniel’s, za nim likier Fireball oraz kanadyjska whisky Crown Royal. Konsumpcja alkoholu w 2019 roku wzrosła w USA o 0,3%, ale wartość sprzedaży alkoholu wzrosła o 2,5%, do 167 miliardów dolarów. Wartość sprzedaży spirytualiów wzrosła o 2,3%. Wzrosty notowały następujące kategorie: mezcal (40%), japońska whisky (23,1%), irlandzka whiskey (8,6%), tequila (9,3%), amerykańska whiskey (5,5%) i koniak (4%). Spada natomiast sprzedaż: wina, piwa i cydru, rośnie popularność napojów ready-to-drink.

Atak na małpki

Plan wprowadzenia dodatkowej opłaty od małych formatów alkoholowych (butelki poniżej 300 ml, tzw. „małpki”) to kolejny atak na branżę spirytusową, która już od wielu lat nie jest odpowiedzialna za wysoką konsumpcję alkoholu w Polsce. Firmy zrzeszone w Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZP PPS), alarmują – polskie państwo preferuje piwo – najpopularniejszy napój alkoholowy w Polsce – który choć zawiera ten sam etanol, co wyroby spirytusowe, może być swobodnie reklamowany, a dla większości społeczeństwa już przestał jednoznacznie kojarzyć się z alkoholem. Po niespodziewanie wysokiej podwyżce akcyzy – od 2020 roku – polski rząd kolejny raz wzmacnia uprzywilejowaną pozycję piwa.

Czytaj więcej

Zmarł Jacek Burzyński

4 stycznia zmarł nagle Jacek Burzyński. Urodzony w 1960 roku, od lat związany z branżą alkoholową, m.in. w firmach: Sobieski, Domain Menada, Old Polish Vodka, United Drinks, ostatnio Aprez. Człowiek wielkiej wiedzy i kultury, skarbnica wiedzy o polskim rynku alkoholi. Planowaliśmy kiedyś usiąść razem i spisać jego wspomnienia o tym, jak kształtował się wolny rynek sprzedaży alkoholi w Polsce. W poniedziałek, 13 stycznia, mieliśmy razem poprowadzić w Kita Koguta degustację linii alkoholi Aprez. Poprowadzę sam, w smutku i żalu po stracie Jacka.

MBWS potrzebuje gotówki

Marie Brizard Wine & Spirits podpisało umowę z głównym akcjonariuszem spółki, firmą Compagnie Financière Européene de Prises de Participations (51% kapitału), który da poręczenie dla banków, by MBWS nie utraciła płynności finansowej. W listopadzie 2019 MBWS raportowała spadki sprzedaży, a problemy grupy dotyczą także rynku polskiego.

Dwa miliardy butelek Baileys

Diageo świętuje sprzedaż dwóch miliardów butelek likieru Baileys. Baileys Irish Cream Liqueur zadebiutował w 1974 roku, a więc jest na rynku już od ponad 45 lat, sprzedawany w 160 krajach. Jak podaje Diageo, każdej minuty wypijanych jest na świecie 2400 szklanek likieru Baileys. Każdego roku do produkcji likieru zużywanych jest 200 mln l świeżego mleka.

Wzrost akcyzy na alkohol

27 grudnia prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o akcyzie, podnoszącą o 10% wysokość obciążeń fiskalnych na alkohol i produkty tytoniowe. „Uchwalona ustawa ma na celu realizację działań w obszarze podatków, dotyczy indeksacji stawek podatku akcyzowego na wyroby akcyzowe będące używkami, tj.: alkohol etylowy, piwo, wino, wyroby winiarskie, wyroby pośrednie, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, wyroby nowatorskie oraz płyn do papierosów elektronicznych” – poinformowano w komunikacie Kancelarii Prezydenta RP.

Czytaj więcej