Grey Cardinal Premium Organic

litewska wódka, produkowana od 2015 roku początkowo wyłącznie na rynek rosyjski, od 2020 roku dostępna w Polsce w ofercie MV Poland. Właścicielem marki jest Stumbras, destylowana jest ekologiczna pszenica, klasyczna filtracja węglowa. W aromacie delikatna, lekko czuć pieprz, lekko liście. W ustach słodko – słód, słodkie ziarno, miód. W finiszu nuty mięty, kminu. Moc – 40%.

Kavka

polska wódka robiona głównie na rynek brytyjski. Powstaje w zakładzie Koneser, a autorką receptury jest Urszula Wójcik. Destylat pszeniczno-żytni został wzbogacony destylowanym w miedzianych alembikach spirytusem z jabłek i śliwek. Zapach lekki, zbożowy. W smaku wanilia, malina, lekko pieprz. Pieprzny i jabłkowy finisz. Moc – 40%. W Polsce w ofercie Vininova.

Ring: Chopin vs Chopin

Styczniowy Festiwal Wódki i Zakąski był okazją, by ponownie powrócić do dwóch starzonych edycji wódek Chopin. Edycje z 2013 i 2014 roku po upływie lat nabrały bardziej bogatych nut aromatycznych i stały się gładsze, bardziej delikatne w smaku. Ustawiłem naprzeciw kieliszki Chopin Vintage Young Potato Ariele 2013 i Chopin Vintage Late Potato Barrel Aged 2014. Obydwie wódki mają inną barwę, Polish Potato jest ciemniejszy, choć leżakowały tyle samo czasu (ok. 3 lata) w podobnych beczkach (miks beczek 220 l i 400 l). Inna barwa to efekt różnego wpływu drewna na inny alkohol. Znakomita okazja do porównań i szkoleń, a też bez dwóch zdań – mamy okazję próbować dwa wyśmienite trunki.

Czytaj więcej

Dobry początek roku w Stock

Pierwszy kwartał obrachunkowy nowego roku w Stock Spirits to okres 1 październik-6 luty. W tym czasie firma zwiększyła sprzedaż na kluczowych dla niej rynkach – w Polsce o 4,7% wartościowo i o 2,3% wolumenowo w porównaniu do roku poprzedniego, a w Czechach stosownie o 6,4% i 4,9%. W obudwu przypadkach wzrosty te spowodowane były zwiększonymi zamówieniami, związanymi z podwyżkami podatków akcyzowych od 1 stycznia 2020 – w Polsce o 10%, a w Czechach o 12,3%. Jednocześnie firma przestrzega przed nadmiernym entuzjazmem, gdyż zwyżka sprzedaży spowodowanej zapowiedzią akcyzy prawdopodobnie odbije się niższą sprzedażą w kolejnym kwartale, kiedy już obowiązują nowe ceny.

Precious Jewel Vodka

bułgarska wódka, robiona z ozimej pszenicy, sześciokrotnie destylowana, trzykrotnie filtrowana przez aktywny węgiel. Butelka o kształcie diamentu, do każdej butelki dołączony jest szlachetny kamień. Aromat: słodki, miodowy, propolisowy, słodkie ziarno, słodkie jabłka, melon, ponadto ziemistość i pieprz. Smak słodko-cierpki, muskatowe winogrona, wanilia, ale po chwili ostra nuta kardamonu, wyczuwalna też w finiszu, w którym dochodzą orzechy laskowe, cierpkość tytoniu i cukier puder, wanilia. Moc – 40%. Polskim dystrybutorem jest Ice-Full.

Czytaj więcej

Kraft Bielice

mieszana wódka czysta zbożowa z dużym udziałem ekologicznego żyta, z mocą 40%, produkowana przez BZK Alco. Aromat orzechów włoskich, rodzynek, suszonych moreli, bardzo przyjemnie bakaliowy. W smaku orzechy, suszone śliwki, suszone czarne oliwki, wanilia, mąka. Finisz to konsekwentnie orzechy – włoskie i brazylijskie, a także: rodzynki, wanilia, kondensowane mleko, kakao.

Wino w małpkach?

Rząd przyjął projekt ustawy w sprawie tzw. opłaty cukrowej. Jeśli ustawa zostanie przyjęta przez Parlament i podpisana przez prezydenta, to od 1 kwietnia droższe będą alkohole w małych pojemnościach. Rząd proponuje 1 zł podatku od pojemności 100 ml napoju spirytusowego i wódki i 2 zł od 200 ml. Co ciekawe, podatek od „małpek” ma dotyczyć także małych pojemności wina – 88 gr od butelki do 300 ml. Branża winiarska jest zaskoczona, bo dotąd nikt nie podejmował tematu małych pojemności wina. Podatek obejmie też m.in.: napoje energetyczne czy napoje słodzone. Pieniądze mają zasilić Narodowy Fundusz Zdrowia – będzie to ponad miliard złotych rocznie. Zgodnie z przyjętym projektem ustawy, co roku 117 mln zł ma być przeznaczane na rzecz Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej.

Beskidzka Porzeczka

wódka smakowa o mocy 40% z Polmosu Bielsko-Biała. Aromat landrynek z czerwonych owoców: wiśni, porzeczki, truskawki. Smak słodko-gorzki, z nutą marcepanu, pestki wiśni. Nieprzyjemny, landrynkowy finisz. Całościowo – bardziej aromaty wiśni niż porzeczki, poza tym strasznie sztuczne w smaku.

Dodatkowe 1 zł za każde 100 ml w małych pojemnościach

Rząd, zupełnie niespodziewanie, zaproponował powiększenie dodatkowej opłaty od napojów alkoholowych sprzedawanych w małych objętościach. Już od 1 kwietnia butelka 100 ml może być droższa o 1 zł, natomiast opakowanie 200 ml ma kosztować więcej o 2 zł. Jeżeli proponowana nowelizacja „niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyrobów konsumentów” wejdzie w życie ceny w sklepach będą jeszcze wyższe – do tych kwot należy doliczyć 23% VAT.

Czytaj więcej

Wódka Vestal ma angielskiego współwłaściciela

Firma Halewood Wines & Spirits z Liverpoolu kupiła 48% udziałów w Vestal Vodka. Markę stworzył w 2011 roku William Borrell. Początkowo powstawała we współpracy z Polmosem Siedlce i gorzelnią w Krzesku, obecnie zestawiana jest w Polaninie, a do wersji rocznikowanych, ziemniaczanych, alkohol pochodzi z gorzelni Podole Wielkie. W 2019 roku firma miała 26,3 mln funtów zysku. Butelka 0,7 l ostatniego rocznika, Vestal Vodka 2015, kosztuje w Wlk. Brytanii 22 funty.

Sukces w Pałacu Kultury

W dniach 25 i 26 stycznia w Warszawie odbyła się pierwsza edycja festiwalu Jedz Pij Warszawo, połączonego z trzecią edycję Festiwalu Wódki i Zakąski. Było co próbować, można było się edukować, imprezie towarzyszyło ponad 20 spotkań dyskusyjnych, z udziałem ok. 50 panelistów. Dużym zainteresowaniem cieszyły się warsztaty live cooking czy widowiskowe barmańskie pokazy flair show.

Czytaj więcej

Zapomniane wódki z Łańcuta, o których pisał świat

W książkach z początku XXI wieku, pisanych przez Dave’a Brooma, najbardziej cenionego autora piszącego o alkoholach, można znaleźć recenzje kilku polskich wódek z Łańcuta, zupełnie zapomnianych. Wprowadzane na eksportowe rynki w latach 1999-2002 szybko zniknęły, wraz z prywatyzacją Polmosu Łańcut. Poza Davem Broomem o wódkach z Łańcuta w tamtym czasie pisali tacy krytycy wódek jak: Juergen Deibel, Gary Eisenberg, Kevin R. Kosar, William R. Channels. Wódka Quotes była wychwalana jako jedna z najlepszych robionych z ziemniaków. Zachwycano się wódką Emanor (nazwa od mistrzowskiego konia), filtrowaną przez węgiel brzozy z Bieszczad. Niezwykłym projektem były rocznikowane starzone wódki pod marką Lancut Special Release. Napełniono beczki m.in. po armaniakach i francuskich winach, łącznie w 1999 roku napełniono dwanaście beczek. Czy te trunki w ogóle trafiły do sprzedaży? Wypuszczono także limitowaną edycję śliwowicy z Łącka, leżakowanej w Łańcucie przez piętnaście lat, destylacja z 1985 roku. Dokąd trafiły te butelki? Czy tych 12 beczek w ogóle zostało zabutelkowanych? A może wciąż są w piwnicach zakładu w Łańcucie?

Czytaj więcej

Tito’s najlepiej sprzedawanym alkoholem w USA

Tito’s Handmade Vodka w 2019 roku była najlepiej sprzedawanym alkoholem w USA, wyprzedziła markę Smirnoff, która od lat była na pierwszym miejscu. Na trzecim miejscu był Jack Daniel’s, za nim likier Fireball oraz kanadyjska whisky Crown Royal. Konsumpcja alkoholu w 2019 roku wzrosła w USA o 0,3%, ale wartość sprzedaży alkoholu wzrosła o 2,5%, do 167 miliardów dolarów. Wartość sprzedaży spirytualiów wzrosła o 2,3%. Wzrosty notowały następujące kategorie: mezcal (40%), japońska whisky (23,1%), irlandzka whiskey (8,6%), tequila (9,3%), amerykańska whiskey (5,5%) i koniak (4%). Spada natomiast sprzedaż: wina, piwa i cydru, rośnie popularność napojów ready-to-drink.

Atak na małpki

Plan wprowadzenia dodatkowej opłaty od małych formatów alkoholowych (butelki poniżej 300 ml, tzw. „małpki”) to kolejny atak na branżę spirytusową, która już od wielu lat nie jest odpowiedzialna za wysoką konsumpcję alkoholu w Polsce. Firmy zrzeszone w Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZP PPS), alarmują – polskie państwo preferuje piwo – najpopularniejszy napój alkoholowy w Polsce – który choć zawiera ten sam etanol, co wyroby spirytusowe, może być swobodnie reklamowany, a dla większości społeczeństwa już przestał jednoznacznie kojarzyć się z alkoholem. Po niespodziewanie wysokiej podwyżce akcyzy – od 2020 roku – polski rząd kolejny raz wzmacnia uprzywilejowaną pozycję piwa.

Czytaj więcej

Pravda – The true challenge

Firma Pravda S.A.organizuje drugą edycję ogólnopolskiego konkursu barmańskiego Pravda – The true challenge. Podstawowa zasada konkursu to przygotowanie autorskiego drinka na bazie wódki Pravda z użyciem nie więcej, niż 6 składników. Spośród przygotowanych koktajli jury wyłoni najciekawszy. Czekają wartościowe nagrody oraz dużo dobrej zabawy.
Szczegóły na stronie: http://pravdathetruechallenge.com/regulamin. Zgłoszenia do 31 stycznia. Wynik pierwszego etapu konkursu 10 lutego. 14 finalistów będzie ze sobą rywalizować już 24 lutego w coctail-barze Moonshine w Wieluniu.

Trzecia edycja Festiwalu Wódki i Zakąski

W dniach 25-26 stycznia w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie odbędzie się trzecia edycja Festiwalu Wódki i Zakąski, która będzie imprezą towarzyszącą „Jedz Pij Warszawo” – największego w Polsce wydarzenia dedykowanego szeroko rozumianej kulturze konsumpcji i biesiadowania. To jednocześnie reaktywacja legendarnej „Wystawy Kucharsko-Spożywczej” z 1902 roku, kiedy to Warszawa stała się jednym z pierwszych miejsc apoteozy i świętowania sztuki kulinarnej w Europie.

Czytaj więcej

Wódki i likiery Aprez

13 stycznia w koktajlbarze Kita Koguta odbyła się degustacja wódek i likierów marki Aprez. Marka zadebiutowała pod koniec 2018 roku. To wódki i likiery zestawiane na naturalnych składnikach, ręcznie butelkowane w manufakturze JAGO w Sulejówku, za receptury odpowiada Grzegorz Jakubiec. Z uwagi na niewielką ilość butelek w każdej partii smak i aromaty mogą być nieco różne, zależne od sezonu i botaników. Na serię składa się osiem smaków: Aprez Przepalanka (45%), Aprez Czarny Bez (30%), Aprez Naturalny Miód (35%), Aprez Kawa z Pomarańczą (30%), Aprez Pigwa (30%), Aprez Żubr (40%), Aprez Chrzan (40%) oraz Aprez Likier Jajeczny (20%). Każdy smak znalazł amatora, najwięcej głosów zdobyły jednak pigwa i kawa z pomarańczą.

Czytaj więcej

Polska Wódka Starzona w Beczkach Tempranillo 2019 Batch 1

leżakowany był rektyfikat żytni, a więc nie jest to alkohol w stylu Starki, lecz starzona wódka. Do leżakowania użyto beczek po winie tempranillo. Wypuszczono 326 kolekcjonerskich butelek, z mocą 52,8%, ręcznie numerowanych, w skrzynkach. Jak dotąd to najdroższy i najbardziej luksusowy produkt w ofercie Old Polish Vodka.
Aromat intensywny: orzechy włoskie, czekolada z orzechami laskowymi, delikatnie wanilia, nuty balsamico, surowe drewno. Aromat dobrego alkoholu i dobrej beczki, trudno jednak ocenić czas leżakowania, prawdopodobnie była to świeża beczka, która bardzo dużo wniosła w budowę aromatów tej wódki. Smak w pierwszej chwili ostry, pieprzny, po chwili pojawiają się nuty mlecznej czekolady, orzechów laskowych, chałwy, suszonych wiśni. Dość mocno czuć alkohol, no ale nic dziwnego, to jest ponad 50%. Zaskakująco soczysty finisz – sok z wiśni, grejpfrut, rozgrzewający imbir i mleczna czekolada z czerwonym pieprzem, delikatna nuta drożdżowa. Bardzo ładnie poukładana, szlachetna wódka do celebrowania. Zrobiona w sposób dużo bardziej nowoczesny niż Starka, choć spirytus jest rektyfikowany, to bliżej tu do żytniej whisky niż Starki.

Czytaj więcej

Pawlina Potato

z końcem 2019 roku zadebiutowała nowa wódka ziemniaczana – Pawlina Potato. Elegancka czarna wysmukła butelka, różowa zakrętka. Aromat słodki, wanilia, ziołowość, ziemistość, lekko krochmal, lekko migdał. W smaku bardzo delikatna, kremowa, wanilia, budyń, poza tym cierpkość liści. Finisz ziołowy, delikatny, wanilia, pudrowość różana. Moc – 40%.