Finlandia nad Wisłą

Pierwszego dnia lata w Warszawie w River Club (barka przycumowana do wiślanego nadbrzeża) miała miejsce degustacja wódki Finlandia oraz koktajli Copa Finlandia. Wydarzenie zorganizowała firma Brown-Forman, a całość prowadził Piotr Chmielecki, Finlandia Vodka marketing manager. Powitalnym drink składał się z wódki Finlandii Coconut z ananasem i kostkami lodu.
Licznie przybyli goście mogli delektować się nie tylko orzeźwiającymi drinkami, ale również przygotowanymi na tę okazję przekąskami i daniami – przygotowanymi przez uczestników party pod okiem szefa kuchni River Club, Sławka Bogusiaka. Menu wieczoru stanowiły: ostrygi skropione limonką, ceviche z halibuta, tatar wołowy z przepiórczymi jajkami i szalotką, marynowany śledź z jabłkiem, pędami groszku na żytniej grzance i poke bowl z łososiem. Na deser zaserwowano czekoladową niespodziankę, a do każdej potrawy był podawany kieliszek zimnej wódki Finlandia lub koktajl – wódka Finlandia, tonik, plasterek grejpfruta i gałązka rozmarynu.
Była pyszna zabawa. W tle rozbrzmiewała muzyka. Dodatkowo uroku dodawała sceneria i pomarańczowo-fioletowy zachód słońca.

Czytaj więcej

Produkcja i rynek napojów spirytusowych względem pozostałych napojów alkoholowych

Fundacja Republikańska opracowała, na zlecenie Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy, raport dotyczący kondycji branży spirytusowej i jej otoczenia ekonomicznego, w szczególności w porównaniu z innymi napojami alkoholowymi jak piwo i wino. Autorami raportu są Rafał Momot, Dominika Mazur i Radosław Żydok. Rynek napojów alkoholowych w Polsce wart jest ok. 57 mld zł, z czego ok. 19,5 mld zł przypada na napoje spirytusowe. Wartość eksportu tych napojów to ok. 700 mln zł rocznie. Wpłaty do budżetu państwa branży spirytusowej z tytułu akcyzy i VAT to ponad 12,5 mld zł. Branża spirytusowa zatrudnia ponad 5 tys. osób oraz pośrednio – 89 tys. osób. Rocznie przetwarza ok. 750 tys. ton zbóż i 50 tys. ton ziemniaków, w istotny sposób wspierając polskie rolnictwo.

Czytaj więcej

Blue 42

wódka czysta pszeniczna, trzykrotnie destylowana i trzykrotnie filtrowana. Produkowana przez angielską destylarnię Old St. Andrews. Aromat słodki, miodowy, w ustach delikatnie ziołowa. Moc – 42%. Producent ma też w ofercie whisky oraz gin Pink 47.

Polskie marki wódek wśród największych alkoholi świata

W globalnym rankingu „Klubu Milionerów 2016” znalazło się 157 marek alkoholowych o rocznej sprzedaży powyżej miliona dziewięciolitrowych skrzynek, w tym dziewięć alkoholi z Polski, na czele z najlepiej sprzedającą się z nich Żubrówką. Produkowana przez CEDC marka z Żubrem na etykiecie jest jedną z czterech największych wódek świata.

Czytaj więcej

Kookla

francuska wódka, destylowana z pszenicy. Jest to blend dwóch destylatów – z szarentejskiego alembiku i z kolumny, powstaje w domu koniakowym De Luze. Aromat ostry, tektura. W smaku wódka jest łagodna, lekko owocowa. Moc – 40%. Butelka stylizowana jest na rosyjską matrioszkę.

Cymes

wódka ziemniaczana koszerna, wyprodukowana w Polmosie Bielsko-Biała. Aromat słodki i bardzo skrobiowy. Nuta ogniska. W smaku pieczone ziemniaki, wanilia. Finisz ostry – pieprz kajeński, imbir. Moc – 40%. W połowie lat 90. XX wieku właścicielem marki był nie istniejący już Polmos Kraków.

Longinus Vodka

wódka czysta mieszana, z trzech zbóż: żyto, pszenica i słodowany jęczmień, filtrowana przez węgiel drzewny, przez rozlaniem do butelek leżakuje 3-4 miesiące. Zaskakuje jej bardzo owocowy, lekko wytrawny, aromat, który ładnie harmonizuje z nalewkowym profilem firmy. Do tego nuta korzenna. Smak także jest bardzo owocowy, ratafiowy. Jest tu i jabłko, i pigwa, i wiśnia, i czereśnia. W aromacie również zboże, w ustach już nie bardzo. Jest delikatna, oleista, pozostawia posmak ziaren słonecznika.

Pięć smaków Jolki

2 czerwca trafi na rynek pięć smaków wódki Jolka, Jolka pamiętasz: melon, grejpfrut, wiśnia, limonka i orzech. Wszystkie bezglutenowe, na naturalnych komponentach, butelkowane z mocą 40%. Zestawiane w Polaninie według własnych receptur Romualda Lipko, autora przeboju „Jolka, Jolka pamiętasz”, właściciela marki wódki i prezesa firmy Muzyczne Alkohole. Spirytus jest ziemniaczany, rektyfikowany w Obornikach.

Czytaj więcej

Zernoff

wódka czysta, produkowana w Mołdawii przez firmę o tej samej nazwie. Destylowana z mieszanki pięciu zbóż: owies, jęczmień, ryż, pszenica i żyto (wersje 40 i 45%), a także wyłącznie jako wódka pszeniczna (40%). Dostępna również w wersjach smakowych: jabłko, czarna porzeczka i grejpfrut oraz Zernoff Grand z dodatkiem wanilii. Firma Zernoff jest spółką brytyjsko-mołdawską, powstała w Kiszyniowie w 2001 roku. Wódki są siedmiokrotnie destylowane, stosowane są m.in. filtry diamentowe, ze srebrem, a także filtracja przez mleko. Firma produkuje także wódki: Gospodar, Petrovskaya, Persona i likiery Mambo.

Czytaj więcej

I Festiwal Wódki i Zakąski

W dniach 19-20 maja w warszawskiej Fortecy odbył się I Festiwal Wódki i Zakąski. Wystawiło się kilkunastu producentów, dystrybutorów i właścicieli private labels. Z dużych producentów byli: Stock, Diageo, Brown Forman, Chopin, Toruńskie Wódki Gatunkowe. Z importerów – M&P, MV, Vininova/The Bar, Pinot. Z mniejszych producentów: Piasecki, Pravda, Old Polish Vodka, Toorank. Z private labels: Pałac Kultury, U‘luvka, Dwór Sieraków. Byli też producenci nalewek – Longinus i Majewski. Reprezentowane były m.in. marki: Chopin, Młody Ziemniak, Etiuda, Baltic, Stock Prestige, Amundsen, Żołądkowa Gorzka, Saska, Orkisz, Lubelska, Beluga, Cristal Head, Pawlina, Basmoon, Viche Pitia, Grey Goose, Ciroc, Ketel One, Finlandia, Pravda, Stanislav, Toruńska, Stumbras, Ozone, Mamont, Tito’s, Bimber Vodka, Zielona Natura, Piasecki, Okowita Warmińska, Bairille, Hlebniy Dar, Kozacka Rada, Helsinki, Polugar, Miodula. Zabrakło tak dużych firm jak: CEDC, Pernod Ricard, Marie Brizard, AWW, a także innych widocznych na rynku graczy: Polanin, Bartex-Bartol, Henkell, Copernicus, Wratislavia, Polmos Bielsko-Biała, Nisskosher. Nie było dwustu wódek do spróbowania, jak zapowiadano, ale ok. 150 można było znaleźć, w tym kilka debiutujących. Każdy wchodzący dostawał elegancki kieliszek degustacyjny. Katering, czyli zakąski, rozczarował, danie ciepłe były odpłatne, brakowało też wody do picia – na imprezach z alkoholem koniecznej, bo organizm się odwadnia. Degustacjom towarzyszyły pokazy barmańskie i wystawa zbiorów Adama Łukawskiego i Piotra Popińskiego – Muzeum Wódki. Był sklep festiwalowy, a goście mogli skorzystać z darmowej usługi (do 30 zł) MyTaxi. Lekarstwem na efekt dnia następnego mogła być holenderska mieszanka witamin Reset. Pogoda dopisała, nastroje też.

Czytaj więcej

Blues, kubizm i polska wódka

16 maja w Pałacu Kultury i Nauki Stowarzyszenie Polska Wódka zorganizowało kolejne warszawskie spotkanie w ramach Polish Vodka Tour, promujące kulturę konsumpcji najbardziej znanego narodowego trunku. „Trzy niezwykłe wynalazki XX wieku to muzyka bluesowa, sztuka kubizmu oraz polska wódka” – obwieścił światu Pablo Picasso i to hasło towarzyszyło degustacji wódek: Luksusowa, Ostoya i Wyborowa. Podanych w towarzystwie przekąsek, które przygotował Pascal Brodnicki.

Czytaj więcej

Warsaw Food Expo 2017

W dniach 1-3 czerwca odbędą się targi żywności Warsaw Food Expo 2017. Podczas targów zaprezentuje się blisko 300 wystawców, z bogatą ofertą różnorodnych produktów mięsnych, mleczarskich, owocowo-warzywnych, wyrobów cukierniczych, napojów, w tym również wina, piwa, cydrów, wódek i nalewek. Ciekawą ofertę spożywczą zaprezentują wystawcy z Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji, Włoch w ramach prezentacji charakterystycznych dla nich regionów i szlaków kulinarnych.

Czytaj więcej