Polish Standard Vodka

Destylarnia Piasecki, wódka pszeniczna, robiona dla Polish Spirits Ltd w Londynie. Delikatny aromat – wanilia. Słodki, zbożowy, w stronę cytrusów (zwłaszcza grejpfrut), do tego jabłka, trawiastość. Finisz: cierpki, gorzkawy, pieprzny, winogronowy, albedo grejpfruta, ale przechodzi w stronę słodyczy kandyzowanej skórki grejpfruta. Moc – 40%.

Dobry kwartał dla MBWS

Marie Brizard Wine & Spirits raportuje wysoki wzrost na polskim rynku w pierwszym kwartale 2019 roku. Wprawdzie łączne przychody grupy wzrosły tylko o 0,2%, to na rynku Europy Środkowo-Wschodniej o 48%. Firma notowała duże wzrosty zarówno dzięki szerszej ofercie importu, jak i dobrym wynikom zakładów produkcyjnych w Polsce i na Litwie, marek wódek Sobieski i Krupnik. Nie bez znaczenia jest tez poszerzenie oferty z zakładu produkcyjnego w Łańcucie, który od lutego tego roku destyluje na nowych maszynach. Robert Cooper zastąpił Annę Jakubowską na stanowisku dyrektora generalnego MBWS-Polska.

Noc Muzeów w Muzeum Polskiej Wódki

18 maja Muzeum Polskiej Wódki zaprasza na Noc Muzeów. Uczestnicy będą mogli się dowiedzieć, skąd wzięła się nazwa „wódka”, jakie miała znaczenie w historii Polski, jakie surowce i procesy pozwalają na jej produkcję, jakie są tradycyjne polskie obyczaje i toasty. Będzie też mowa o odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Pijalnia Czekolady Wedel ugości oczekujących bogatą ofertą słodkiego co nieco. Slow Festival zadba o ucztę kulturalną, zapraszając na wyjątkowe koncerty na Placu Konesera oraz zlot zabytkowych Citroenów. Czas: 20-00.00. Nie ma możliwości rezerwacji. Czas zwiedzania: 60 min. Degustacja dla chętnych: 10 min. Osoby niepełnoletnie wchodzą tylko pod opieką dorosłych.

Noc Muzeów 2019 w Muzeum Wódki

Muzeum Wódki na pl. Teatralnym serdecznie zaprasza na Noc Muzeów – wyjątkowe wydarzenie, które odbędzie się już 18 maja. Z tej okazji zorganizowana będzie gra terenowa – odnajdź ukryte na wystawie specjalne obiekty i zgarnij nagrodę! Zasady: na wstępie otrzymasz kieliszek dobrego trunku na wzmocnienie sił oraz wydrukowane (w języku polskim i angielskim) przewodniki ze zdjęciami, które pomogą odnaleźć obiekty. Aby potwierdzić ich odnalezienie wykonaj zdjęcia obiektów w gablocie i pokaż obsłudze w strefie degustacyjnej. Na zwiedzanie i odnalezienie obiektów masz 30 minut. Zabawa zaczyna się o godzinie 19:00 i potrwa równo do północy. W jednej turze gry może brać udział maksymalnie 20 osób. Aby zapisać się do gry wyślij w wiadomości prywatnej informację do Muzeum Wódki, na którą godzinę chcesz się zapisać i z iloma osobami się pojawisz. Należy wskazać konkretną godzinę przybycia (co pół godziny – 19:00, 19:30, 20:00… ostatnie wejście o 23:30). Zgodnie z zasadami Nocy Muzeów, wejście jest bezpłatne.

Polska Czysta Tradycyjna

nowość AWW, wódka czysta uzupełnia kolekcję nalewek wcześniej wypuszczonych w serii Polska Smakowa do sklepów stacji paliw Orlen. Biorąc pod uwagę zasięg paliwowego potentata, szybko może to być jedna z najbardziej popularnych wódek weekendowych Polaków wieczorów. Aromat jest wyrazisty, nuta pieprzna, mokrego ziarna, kardamonu. W smaku również wyrazista, ale tu mamy pieprz i wanilię, obecne także w finiszu, do tego białe cierpkie winogrona. W finiszu zdecydowanie cierpkość – wytrawny kwas chlebowy i sporo goryczy typowej dla głogu. To raczej „męska” wódka, nada wyrazistości koktajlom. Butelkowana z mocą 40%.

Żubrówka Czarna prezentuje drugą odsłonę projektu artystycznego „Czarna Polana”

„Każdy z nas ma swoją naturę. I jest też natura, którą ma każdy z nas” – pod tym hasłem startuje druga edycja Czarnej Polany, projektu artystycznego pod mecenatem Żubrówki Czarnej. Tytułowa Czarna Polana jest miejscem dialogu, w którym spotykają się różne dziedziny sztuki, a na bazie ich współpracy rodzą się dzieła inspirowane relacją człowieka z naturą. Twórcy poruszają problem technologii, mediów społecznościowych i otaczających nas innowacji. By opowiedzieć tę historię, na Czarnej Polanie spotkali się legendarny muzyk i wokalista – Muniek Staszczyk, światowej sławy reżyser i animator – Tomasz Bagiński, projektant Michał Łojewski, twórca innowacyjnej marki odzieżowej UEG oraz projekt muzyczny Albo Inaczej.

Czytaj więcej

Nerpa Baikal

piękna malowana butelka, z obrazkiem przedstawiającym nerpę bajkalską – endemicznego ssaka z rodziny fok, który żyje w Jeziorze Bajkalskim. Część dochodów ze sprzedaży tej wódki przeznaczanych jest na ratowanie populacji nerp bajkalskich. Wódka zestawiana jest z najwyższej klasy spirytusu pszenicznego, z niewielkim dodatkiem nalewów na liście sagan dalia, popularnej buriackiej herbaty. Aromat delikatny, subtelny, lekko waniliowy i lekko mineralny, bakalie, zwłaszcza suszone morele, orzechy i pomarańcze. Smak nieco cierpki, mineralny, bardzo czysty, nuta orzecha włoskiego, herbata, kardamon. Finisz bardzo długi – cierpkie winogrona, lekko sól, lekko słodycz cukru pudru, do tego malina. Moc – 40%. Piękna butelka i rewelacyjna wódka.

Czytaj więcej

Spór o małe pojemności

W ostatnich dniach pojawiły się publikacje medialne, odnoszące się do liczby małych opakowań wódek i wpływu tego faktu na ogólne spożycie alkoholu przez Polaków. Powoływano się w nich na dane zamieszczone w badaniu „Dokąd płynie mała wódka” przeprowadzonym przez firmę badawczą Synergion na zlecenie Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego. Jego wyniki zostały ogłoszone podczas konferencji w Centrum Prasowym Foksal. Wątpliwości Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy budzi nie tylko wiarygodność pojawiających się w opracowaniu danych liczbowych, lecz także sposób przeprowadzenia samego badania (oparte na wywiadach, szacunkach). Wyniki sprzedaży małych opakowań wódek są w rzeczywistości o połowę mniejsze niż wynika z szacunków Synergion: 1,4 mln opakowań wobec 3 mln (dziennie) oraz 510 mln opakowań wobec 1 mld (rocznie).

Czytaj więcej

Spotkania z Wyborową

Wyborowa inicjuje nową kampanię wizerunkową „Tysiące powodów do spotkań”. Jej twarzą został znany polski aktor, Maciej Zakościelny. Wyborowa podkreśla, że powodów do spotkań są tysiące – od zrelaksowania się po ciężkim dniu w pracy, przez rozmowy zbliżające nas do siebie nawzajem, po poszerzanie towarzyskiego kręgu o nowe znajomości. Naczelnym powodem, który podkreśla marka, jest jednak uniwersalna i prosta prawda o tym, że relacje z ludźmi są najważniejsze.

Czytaj więcej

Z dawnej fabryki Baczewskiego pozostały ruiny

Brama pomalowana na mało gustowny łososiowy róż a nad nią napis Almazinstrument, za nią budynek dawnego dworu, na szczycie poddasza ozdobiony datą 1782, przy bramie tablica pamiątkowa – tutaj swoją fabrykę miał Layb Baczeles, która potem do historii przeszła jako firma Józef Adam Baczewski. Na tablicy pamiątkowej, założonej całkiem niedawno, lakoniczna informacja, że w 1782 roku powstała fabryka alkoholi we wsi Wybranówka (to ok. 44 km od Lwowa), że obecne budynki fabryczne w większości powstały w 1808 roku według projektu architekta Władysława Sadłowskiego, a wcześniej Baczewski zakupił we Lwowie dwór hrabiów Cieleckich. Po II wojnie światowej mieścił się tutaj zakład Almazinstrument, produkujący narzędzia ścierne z diamentową warstwą roboczą. Wtedy też kolejny raz kompleks był przebudowany.

Czytaj więcej

Żubrówka wciąż trzecią marką wódki na świecie

Według rankingu magazynu „Shanken’s IMPACT” za 2018 rok, Żubrówka wciąż jest trzecią najlepiej sprzedającą się wódką na świecie, ustępując pola markom Smirnoff i Absolut. Zestawienie powstało na podstawie danych sprzedaży za ubiegły rok.
Żubrówka znalazła się również w czołówce wódek o największym przyroście sprzedaży wśród wszystkich alkoholi ujętych w rankingu, liczonym według ilości sprzedanych 9-litrowych skrzynek. W Polsce i na rynkach eksportowych sprzedało się łącznie ponad 77 mln l Żubrówki, czyli o prawie 9% więcej niż w 2017 roku.

Czytaj więcej

Jubileuszowe targi ProWein: Marihuana jest na fali

To była dwudziesta piąta edycja targów ProWein. Zorganizowane w dniach 17-19 marca w Düsseldorfie, cieszyły się rekordową frekwencją i rekordową liczbą wystawców. Imprezę odwiedziło ponad 61 tys. osób ze 142 państw, a ponieważ targi nie są otwarte dla publiczności, więc były to wyłącznie osoby z branży alkoholowej – producenci, sprzedawcy, negocjanci, winiarze, dziennikarze plus producenci akcesoriów, jak: kieliszki, karafki, butelki, etykiety etc. Było 6900 wystawców z 64 krajów. Ile było prezentowanych butelek? Tego nikt nie zliczy, można jednak z powodzeniem przyjąć, że ponad pół miliona. Nikt tego nie ogarnie, nikt tego nie spróbuje, ale każdy liczy na swoje pięć minut, że zostanie dostrzeżony.

Czytaj więcej

Eiko

japońska wódka, z wyspy Hokkaido, robiona z lokalnych zbóż. Trzykrotnie destylowana, czterokrotnie filtrowana przez piasek i węgiel. Aromat czysty, z lekką nutą gryki. Smak cierpki – winogrona, liście winogron. Finisz lekko mineralny i delikatnie gorzki – albedo grejpfruta, zielony orzech włoski. Moc – 40%.

Zmiany w prawie szansą dla polskiej branży spirytusowej

Branża spirytusowa jest jednym z ważniejszych sektorów polskiej gospodarki. Jej wartość jest oceniana na od 14 do 17 mld zł. Wpływa na praktycznie wszystkie rynki – od rynku pracy po rolnictwo i finanse. Zmaga się jednak także ze swoimi problemami. W poprawie sytuacji mogłyby pomóc zmiany w prawie, zwłaszcza zapisów archaicznej ustawy o wychowaniu w trzeźwości oraz większe wsparcie państwa dla eksportu wyrobów alkoholowych. Istotne jest dostosowania polityki alkoholowej państwa do dzisiejszych realiów społeczno-prawno-ustrojowych. Takie są najważniejsze konkluzje panelu dyskusyjnego „Przyszłość polskiej branży spirytusowej – szanse i zagrożenia”, który odbył się podczas XXVI Welconomy Forum w Toruniu.

Czytaj więcej

Butelka Björn w gronie zwycięzców Art of Packaging 2019

Butelka wódki Björn, produkowanej przez BZK Alco, zwyciężyła w Art of Packaging 2019 w kategorii Proffesional 2019 Opakowanie Pragnienia. Jurorzy oceniali ponad pół tysiąca projektów, spośród których nagrodzono tylko 24 w różnych kategoriach. Ideą konkursu jest promowanie kreatywności i innowacyjności w branży opakowań na rynku polskim i zagranicznym.

Czytaj więcej

Koktajle z wódką

Wódka, jak wiadomo, dobrze miesza się ze wszystkim, stąd jej ogromny sukces w barach jak świat długi i szeroki. Na wódce powstają tak słynne koktajle jak: Bloody Mary, Sex on The Beach, Black Russian, Screwdriver, Vodkatini, Grasshopper i wiele innych. Właściwie wystarczą: wódka, lód i coś do wypełnienia szklanki, choć są na szczęście także koktajle bardziej wyrafinowane. W tej książeczce znalazły się jednak tylko te najsłynniejsze i najprostsze. Jest ich ok. 50. Wstęp dotyczący historii wódki jaki poprzedza przepisy jest tak głupi, że nie będę cytował ani pół zdania.