Konkurs barmański z wódką Pravda

Firma Pravda S.A. z okazji 15-lecia swojego istnienia organizuje ogólnopolski konkurs barmański Pravda – The true challenge. Podstawowa zasada konkursu to przygotowanie autorskiego drinka na bazie wódki Pravda z użyciem nie więcej, niż 6 składników. Spośród przygotowanych koktajli jury wyłoni najciekawszy. Czekają wartościowe nagrody oraz dużo dobrej zabawy.

Czytaj więcej

Procenty na prezenty

W listopadzie bieżącego roku Agencja Badań Rynku i Opinii SW Research przeprowadziła badanie, którego celem było zdiagnozowanie, co Polacy najchętniej kupują z przeznaczeniem na prezent. Zdecydowanie największą popularnością cieszą się alkohole. Kupujemy je zarówno wybierając się na spotkanie towarzyskie, jak i wówczas, kiedy wizyta ma charakter biznesowy. Drugie co do popularności w obu przypadkach są kwiaty, bliskim i znajomym wręcza je 18,1% badanych, partnerom biznesowym już tylko 11,1%. Tym, co jednak zwraca uwagę jest fakt, że w przypadku spotkań biznesowych co czwarty badany (25,7%) deklaruje, że nie wręcza przy tej okazji żadnych prezentów.

Czytaj więcej

Wizyta w destylarni Palírna U Zeleného Stromu

Uwieczniona na etykietach data założenia firmy, to 1518 rok. To by znaczyło, że Palírna U Zeleného Stromu (Gorzelnia Pod Zielonym Drzewem) jest najstarszą destylarnią nie tylko w Czechach, ale w ogóle na świecie. Na pewno są drugim pod względem wielkości producentem mocnych alkoholi w Czechach, po Stocku. Co do historii, to jak zwykle sporo tu marketingu, ale oficjalnie w 2018 roku świętowali pięćsetlecie, wypuszczając m.in. bardzo limitowaną edycję wódki Stará Myslivecká, która leżakowała przez osiem lat w beczkach z amerykańskiego dębu. Na rynek trafiło 299 numerowanych karafek.

Czytaj więcej

Mistrzowskie spotkania przy stole

Elegancko wydana, bardzo ładnie ilustrowana książka, promująca markę Wyborowa od Mistrza. To jedna z najciekawszych polskich wódek, nagrodzona przez nas w kategorii Debiut roku 2017. Wyborowa od Mistrza jest pierwszą wódką, która zwróciła uwagę na pochodzenie surowca, czyli na gorzelnię rolniczą. Mistrza uwieczniono na etykiecie wódki, to Łukasz Karmowski, który wraz z ojcem prowadzi gospodarstwo rolne i gorzelnię Radzicz. W ślad za Wyborową poszli inni producenci – w 2018 roku zadebiutowały wódki Bartężek i Smogóry pod marką Belvedere. Aby być sprawiedliwym, trzeba jednak przypomnieć, że marka Chopin już od kilku lat konsekwentnie promuje terroir surowca w postaci Młodego Ziemniaka oraz innych jednorodnych wódek z gorzelni w Krzesku. Żaden producent jak dotąd nie wzmocnił rolniczego pochodzenia wódki tak wyraźnie jak Wyborowa, publikując dodatkowo książkę. Możemy się z niej dowiedzieć o pracy Łukasza Karmowskiego i o idei Wyborowej od Mistrza. Przede wszystkim znalazły się tu jednak inspirujące pomysły na koktajle z wódką oraz propozycje dań, które będą się dobrze łączyły z dziełem rodziny Karmowskich.

Czytaj więcej

Euphoria Cannabis Vodka

wódka smakowa, wypuszczona przez destylarnię Hill’s z miasta Jindřichův Hradec pod marką ich linii absyntów – Euphoria. Aromatyzowany jest w niej krzew konopi indyjskiej, którego fragment znajduje się w każdej butelce. Aromat ziołowy: mięta, lekka nuta anyżu, majeranek. Smak gorzko-słodki, trawiasty. Cukier bardzo delikatny. Posmak zdecydowanie konopi. I anyż. Moc – 38%.

Air / Vozduh

wódka pszeniczna o mocy 40%, specjalnie napowietrzana w trzymetrowej wirówce, na Ukrainie butelkowana przez Bayadera Group pod marką Vozduh (Воздух). Zwraca uwagę butelka z oryginalną zakrętką, przypominającą zawór butli gazowej. Aromat bardzo słodki, bardzo dojrzałe ziarno, suche trawy, cukier puder. W smaku sporo cukru, oleiste, zielone oliwki. W finiszu cukier puder, kandyzowane wiśnie, i lekka nuta ziołowa. W Polsce na razie oferowana jest tylko wersja Air Blue, na Ukrainie są też: Alfa, Ice i White.

Dobre wyniki Stocka

Grupa Stock Spirits skończyła rok obrachunkowy 30 września. Firma raportuje wzrost rok do roku o 8,7%. Przychody grupy wyniosły 282,4 mln euro. Wynik finansowy EBITDA wzrósł o 11,5% – wyniósł 59,4 mln euro. Co najważniejsze, wzrosła także sprzedaż wolumenowa – o 2,8%, firma sprzedała 13,3 mln dziewięciolitrowych skrzynek alkoholu. W raporcie Stock Spirits czytamy, że dobre wyniki grupy to głównie efekt wzrostów na rynku polskim. Przychody w Polsce wzrosły aż o 55% i wyniosły 152,6 mln euro. Także w Czechach firma odnotowała solidny wzrost – o 25%, do 73,2 mln euro. Sytuacje na rynku polskim zarząd Stock Spirits określa jako stabilną i dającą możliwość dalszego wzrostu. Rośnie przede wszystkim sprzedaż napojów spirytusowych i wódek smakowych, podczas gdy czysta wódka wciąż notuje niewielkie spadki.

Czytaj więcej

Vodquila

mieszanka zbożowej wódki i tequili, produkowana w USA przez firmę Red Eye Louie’s. W aromacie dużo tequili i nieco wanilii. Smak słodko-słono-ziemisty. Finisz też, słodycz przyjemna, śmietanowa. Moc – 40%. Firma ma też w ofercie Rumquila – połączenie tequili i odleżakowanego rumu z Portoryko.

Orkisz w nowej odsłonie

29 listopada na Zamku Ujazdowskim, w restauracji Qchnia Artystyczna, odbyła się premiera nowego opakowania wódki Orkisz. Goście degustowali dania inspirowane pradawną pszenicą. Orkisz, inaczej Triticum spelta, to zboże znane od wieków. Obecnie uprawą orkiszu zajmują się specjalistyczne gospodarstwa w zaledwie kilku krajach na świecie, w tym na południu Polski. Wódka jest wytwarzana w małych ilościach w procesie powolnej destylacji.

Czytaj więcej

Amber Beverage Group przejmuje najstarszą destylarnię w Rosji

Największy producent alkoholi na Łotwie przejmuje Permalko, najstarszą destylarnię w Rosji, znajdującą się w pierwszej dwudziestce czołowych producentów wódki w Rosji.
– Nasza strategia zakłada obecność na największych światowych rynkach, a do nich należy Rosja. Przejmujemy Permalko, firmę z długą historią i silną pozycją na rosyjskim rynku – mówi Seymour Ferreira, prezes Amber Beverage Group.

Czytaj więcej

Starka 40YO 1978

bardzo limitowana edycja, tylko 2000 butelek, z jednej beczki. Butelka zamknięta w eleganckiej drewnianej skrzynce, numerowana, z certyfikatem. Aromat szlachetny i średnio intensywny, dużo bardziej zbalansowany niż edycji nieco młodszych, idący w stronę koniaku a nie okowity zbożowej. Sporo wanilin, słodkich aromatów francuskiego dębu, ale pod tym pierwszym wrażeniem delikatności ukrywa się prawdziwy pazur Starki. Przede wszystkim pikantna nuta papryki i aromatyczna pieprzu cubeba, sporo włoskich orzechów, cynamon, aromaty egzotycznego drewna, jak heban. Smak jest zdecydowany, ostry, mocno alkoholowy. Tu już mamy pieprz czarny, rozgrzewający, do tego imbir, jeśli jakaś słodycz, to syropu klonowego i masła orzechowego. Finisz również pikantny – pieprz, do tego zioła prowansalskie, ziele angielskie, goździki. Butelkowana z mocą 43,5%.

Czytaj więcej

Ring: Orkisz vs Snow Leopard

Dwie orkiszowe wódki, ten sam producent (Stock Polska), ale zupełnie różne ceny i postrzeganie konsumenta. Postanowiłem sprawdzić, czy te wódki różni tylko opakowanie, czy coś więcej. I czy warto płacić kilka razy więcej za piękną butelkę Snow Leoparda, czy może Orkisz jest równie dobry a tańszy. W miłym towarzystwie, w Domu Wódki na Wierzbowej, przystąpiłem do degustacji porównawczej, korzystając z sensorycznego wsparcia dwóch dodatkowych „nosów”.

Czytaj więcej

V Kongres Branży Spirytusowej

Branża spirytusowa ma szansę, by stać się jedną z lokomotyw polskiej gospodarki. Świadczy o tym nie tylko kwota danin jakimi zasila budżet państwa, czy liczba miejsc pracy jakie zapewnia, ale także jej silny wpływ na kilka sektorów gospodarki, takich jak chociażby rolnictwo, czy wkład w budowanie dodatniego bilansu wymiany handlowej naszego kraju. Ważna jest także jej rola w edukacji społecznej poprzez kreowanie modelu odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Takie wnioski można wyciągnąć po V Kongresie Branży Spirytusowej, który odbył się 13 listopada w siedzibie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Czytaj więcej

Polugar otwiera bary

20 października został otwarty w samym centrum Petersburga pierwszy monobar z alkoholami wyłącznie marki Polugar, kolejny będzie w Moskwie. W planach jest m.in. bar w Amsterdamie czy w Warszawie. Alkohole powstają w Polsce, nie tylko wódki, bo w opracowaniu są obecnie 43 nalewki – likiery dla baru, wszystko naturalne, na owocach, w tym np. daktyle czy fejhoa. Docelowo będzie ok. 60 smaków, rozdzielone w barach według pomysłu liter alfabetu – jedna nalewka to jedna litera. Z uwagi na różnice w nazwach i alfabecie łacińskim i cyrylicą, smaki i układ w barze będą się różnić (dla przykładu w Rosji A to Apelsin, czyli pomarańcza, na Zachodzie – Ananas). Trwają testy smaków, likiery będą miały moc 21% i 26%.

Czytaj więcej

Mont Blanc

elegancka francuska wódka, destylowana z pszenicy ozimej, powstaje w regionie Cognac. Przyjemne, domowe aromaty – świeżo wypieczony chleb, prażone ziarno. Smak słodki, kremowy, jakby z nutą dębowych wanilin, finisz zaś długi i aromatyczny, delikatnie pikantny – biały pieprz. Moc – 40%.

Wataha

nowa wódka czysta zbożowa w ofercie BZK Alco, w eleganckiej butelce ozdobionej rysunkiem wilka. Aromat jest delikatny, słodki, przyjemny, nie czuć spirytusu, są tu nuty słodkich jabłek i jagód oraz cukru pudru. W smaku bogata, mamy tu skrajności od słodyczy rodzynek, przez cierpkość winogron po rozgrzewające, nawet ostre nuty pieprzu, kardamonu, a im bliżej finiszu, tym jest bardziej pikantna i do pieprzu dochodzi gorący smak chilli. Te rozgrzewające nuty pasują do wyobrażenia pędzącej w śniegu watahy wilków. Wódka w sam raz na okres zimowy. Moc – 40%.