Absolut Oak

limitowana edycja, numerowane beczki, wódka Absolut, która leżakowała w beczkach z dębu: szwedzkiego, amerykańskiego i francuskiego Przyjemny, delikatny waniliowy aromat, z nutą kakao. W smaku zielone orzechy, rodzynki, herbata. Moc – 40%.

Wizyta w Polmosie Bielsko-Biała

Leżące u podnóża Beskidów miasto Bielsko-Biała od wieków znane jest z produkcji mocnych alkoholi. Region obfituje w źródła czystej wody z górskich potoków, potrzebnej zarówno do zestawiania wódek, jak i – w dawniejszych czasach – do chłodzenia aparatów do destylacji. Nie bez znaczenia na przestrzeni wieków było też botaniczne bogactwo porastających góry lasów, dostęp do miodu, jałowca, owoców, ziół i korzeni, z których powstawały, i powstają, takie trunki regionalne jak: miodonka, jałowcówka, tarninówka i wiele innych, na czele ze śliwowicą, nieodmiennie kojarzoną z surowym górskim klimatem.

Czytaj więcej

Starka 9YO

można powiedzieć, że życia Starki zaczyna się po dziesiątym roku życia. Tej jeszcze nieco brakuje, ale już prezentuje potencjał, który trunek niebawem pokaże w pełnej krasie. W aromacie aromatyczne pieprze, jarzębina. W smaku dużo jarzębiny, trochę dębiny, imbir. W finiszu dochodzą do jarzębiny jabłka i słodkie maliny. Zdecydowanie lepsza, dojrzalsza, od wydanych w tej samej serii Starek 3YO i 6YO. Butelkowana z mocą 40%.

Kasztelańska (nowa)

nowa Kasztelańska z Polmosu Józefów jest odmienna od starej receptury. Tamta miała słomkowy kolor (nie mówię o wersjach długo leżakowanych) i słodszy aromat. Teraz mamy wódkę klarowną o aromacie niemal neutralnym, z delikatną nutą pieprzową. W ustach pojawia się lekka nuta śliwek, jagód – owocowość. Finisz krótki, ale zdecydowanie owocowy. Ta wódka pokazuje na wciąż ogromny potencjał Polmosu Józefów. Nowa Kasztelańska lokuje się cenowo w segmencie najtańszych wódek i – chyba – na tej półce jakościowo jest najlepsza. Moc – 40%.

Ring: orkisz czy owies?

Dwie nowe wódki Pałacowe. Ziemniaczany spirytus wzbogacony o nalewy na owies i orkisz. N butelce Jan Klemens Branicki. Na kontretykietach wierszyki godne Edwarda Leara: „Jan Klemens w życiu wiele podróżował, / bawił się dobrze i wiele próbował. / Lecz nigdzie na świecie, łącznie z Mogadiszem, / nie próbował wódki łączącej ziemniaka z orkiszem” oraz „Jan Klemens – najlepszy towarzysz dobrej zabawy / wybredny jest w kwestii trunków i strawy. Więc gdy go spytać, którą polać wódkę, / ziemniaczaną z owsem pada danie krótkie”.

Czytaj więcej

Spotkanie z Carpatią

Podczas wizyty w Polmosie Bielsko-Biała miałem unikatową okazję żeby spróbować razem wszystkich roczników wódki Carpatia. Carpatia Vintage to jedna z najlepszych polskich wódek, starzona w beczkach, dodatkowo maderyzowana. Ma smak porównywalny z najlepszymi polskimi leżakującymi żytniówkami – dawną Kasztelańską i Starką. Czuć tą wspaniałą surowość zbożowego destylatu, który odleżał swoje w beczce, w której wytracał moc i nabierał tanin oraz kolorów drewna. Świetna kompozycja, szkoda, że skończyło się na czterech rocznikach, destylat pochodził z dawnego Polmosu Kraków. W eleganckich karafkach, każda jest numerowana. Dostępne roczniki to: 1996, 1997, 1998, 1999.

Czytaj więcej

Okuhida

wysokiej klasy japońska wódka, wytwarzana z ryżu odmiany Miyama Nishiki, stosowanego głównie w północnej Japonii do produkcji sake. Do jej zestawiania używana jest woda źródlana z gór Hidakanayamy. Destylowana trzy razy, następnie przez rok leżakowana, a na koniec filtrowana przez biały brzozowy węgiel. Butelkowana z mocą 55%. Etykieta drukowana jest na papierze ryżowym. Producentem jest mały browar Takagishuzo, który znajduje się w centrum prefektury Gifu i co roku produkuje zaledwie kilka tysięcy butelek tej najwyższej klasy wódki. Takagishuzo to rodzinna firma, założona w 1720 roku. W 1958 roku dyrektor zarządzający, Takagi Tomizou zaczął, eksperymentować z produkcją wódki z ryżu. Kolumny do destylacji sprowadzono z ZSRR. W aromacie: ziarno, wanilia, delikatnie egzotyczne drewno. W ustach jest świetna – grejpfrut, limonka. Finisz to limonka w cukrze i wata cukrowa.

Nowa Żołądkowa de Luxe

Na rynku pojawiła się nowa odsłona wódki Żołądkowa de Luxe, o ulepszonej recepturze. Przemianie uległ również design opakowania, nowa smukła butelka została zaprojektowana w duchu minimalistycznym, a prosta etykieta ze znakami wodnymi podkreśla pochodzenie i wysoką jakość produktu. Dodatkowo formalny zabieg, uwypuklający w logo polskie znaki diakrytyczne, symbolizuje coś co łączy wszystkich Polaków międzypokoleniowo – język polski. Razem z relaunchem produktowym wystartowała kampania wizerunkowa „Żołądkowa łączy”.

Czytaj więcej

Ring Mięta vs Limonka

Zapraszamy na ring. Dzisiaj dwa nowe smaki wódek Krupnik, obydwa o mocy 37,5%, obydwa orzeźwiające – limonka i mięta. Srebrne etykiety, na nich zieleń i czerwień. Wiosenne, choć lato przyszło wcześniej tego roku. Jak wypadną naprzeciwko siebie w degustacyjnych kieliszkach i w temperaturze letniego wieczoru?

Czytaj więcej

Russian Standard w polskiej ofercie CEDC

Wódka Russian Standard Original pojawi się w polskich sklepach w ofercie CEDC. Jej wprowadzenie do sprzedaży będzie wspierane materiałami POS oraz działaniami PR i w kanale prasy handlowej. Rosyjska wódka numer jeden na świecie dostępna będzie na sklepowych półkach w kanałach handlu tradycyjnego i nowoczesnego od końca czerwca w butelkach o pojemności 700 ml w cenie 49,99 zł.

Czytaj więcej

Poznaj Mistrza Polskiej Wódki – finał konkursu barmańskiego

Natalia Kawa z krakowskiego koktajl baru Czeczotka zdobyła tytuł Mistrza Polskiej Wódki. Laureatka pierwszej edycji konkursu barmańskiego, organizowanego przez Muzeum Polskiej Wódki, pokonała blisko 100 barmanów, którzy zmierzyli się z przygotowaniem koktajlu na polskiej wódce. Jednak żeby cieszyć się z wygranej, poza przygotowaniem doskonałego koktajlu, wymagana była wiedza o produkcji polskiej wódki, umiejętność rozpoznawania jej rodzajów, celny dobór potraw i alkoholi pod okiem Karola Okrasy oraz głosy publiczności.

Czytaj więcej

Spitzberg 2016

destylat żytni, leżakowany w polskim dębie w Jasienicy. Nowa, młodsza odsłona, po fantastycznej edycji Spitzberg 2009. Aromat przetworzonych warzyw – zupa szczawiowa, kapuśniak, kiszona rzepa, rzodkiew. Bardzo oryginalny. Smak jest mocno taniczny, czuć drewno, herbatę, suche liście, korę, do tego dochodzi przyjemna oleistość. W finiszu orzechy włoskie, mocno wyprażone ziarno, piwo porter. Moc – 44%.

Akademicka

wódka czysta zbożowa o mocy 40%, zestawiana w Jasienicy przez Toorank Polska, cztery razy destylowana, filtrowana przez węgiel. Aromat lekki, mineralny, orzechowy, z delikatną nutą idącą w kierunku malin. W smaku też mineralność i te przyjemne słodkie maliny. Zaskakująco owocowa.

Euphoria Cocaine Vodka

droga wódka, wypuszczona przez destylarnię Hill’s z miasta Jindřichův Hradec pod marką ich linii absyntów – Euphoria. Liście peruwiańskiej koki macerowano w alkoholu zbożowym. Aromat przyjemny, cytrusowy, nieco słodki, jak kandyzowane skórki limonki. Smak cytrusowo-pikantny, papryczka chilli, ale też wciąż kandyzowane cytrusy. Podobnie w finiszu, niezbyt długim, ale rozgrzewającym. Moc – 40%.

Ice Excellent Vodka

być może nazwa Ice Excellent ma sugerować, że tej wódki nie da się pić inaczej niż dobrze zmrożoną. Ma zapach prażonej kukurydzy, a w smaku zdecydowanie za dużo cukru. Producent, czeska destylarnia Nela Drinks, próbuje ją lokować w segmencie premium, ale ani jej moc ABV (38%), ani smak, ani opakowanie nie zasługują na wyższą cenę.