Diageo przejmuje filipińską markę rumu Don Papa za 260 mln euro. Umowa przewiduje również, że Diageo dopłaci do 177,5 mln euro do 2028 roku, w zależności od wyników marki. Według danych IWSR cytowanych przez Diageo segment rumu super-premium-plus wzrósł w latach 2016-2021 o 18% w Europie i 27% w USA. W tym czasie Don Papa osiągnął lepsze wyniki niż cały rynek rumu, ze wzrostem na poziomie 29%. – To przejęcie jest zgodne z naszą strategią przejmowania szybko rozwijających się marek z atrakcyjnymi marżami, które wspierają premiumizację i umożliwia nam udział w szybko rozwijającym się segmencie super-premium-plus – skomentował transakcję John Kennedy, prezes Diageo Europe & India.
Portfolio rumów Diageo obejmuje marki: Captain Morgan, gwatemalski Ron Zacapa i kubański+ Ron Santiago de Cuba.
Wprowadzony na rynek w 2012 roku przez Stephena Carrolla i Andrew Johna Garcię, rum Don Papa jest obecnie dostępny w 30 krajach. Francja, Niemcy i Włochy to największe rynki zbytu marki. W Polsce reprezentowany jest przez Pinot Wine & Spirits. Don Papa jest destylowany i leżakowany w beczkach z amerykańskiego dębu na wyspie Negros Occidental, znanej lokalnie jako „Sugarlandia”.
Przejęcie zostanie sfinansowane z istniejących rezerw gotówkowych i ma zostać sfinalizowane w pierwszej połowie 2023 roku.