Dynamiczny wzrost eksportu wina z Gruzji

Zgodnie z danymi Narodowej Agencji Wina z Gruzji (LEPL), w pierwszej połowie 2024 roku z Gruzji do Polski wyeksportowano ponad 3 mln l wina. Oznacza to 19% wzrost względem analogicznego okresu w ubiegłym roku. W 2023 roku Gruzja wyeksportowała wino do 65 krajów wzmacniając swoją obecność na strategicznych rynkach, wśród których Polska jest liderem.

Analiza pierwszych sześciu miesięcy 2024 roku, przeprowadzona przez Narodową Agencję Wina z Gruzji, wskazuje na przyśpieszenie po pełnym wyzwań 2023 roku. Ilość wyeksportowanego wina wzrosła o 19%, z 2,67 do 3,18 mln l. Wartość eksportu wzrosła o 17%, z 6,73 mln dolarów — w pierwszej połowie 2023 roku, do 7,85 mln dolarów — w analogicznym okresie 2024 roku.
Trend wzrostowy ma szansę się utrzymać w związku z wdrażanymi przez Narodową Agencję Wina z Gruzji programami komunikacyjnymi i misjami biznesowymi w Europie, Azji i Stanach Zjednoczonych. Budowane są eksperckie partnerstwa i projekty skierowane do branży winiarskiej, sommelierów i wielbicieli wina by jeszcze bardziej rozszerzyć i wzmocnić pozycję win gruzińskich na rynkach eksportowych, spośród których Polska jest jednym z kluczowych.

Fenomen wina gruzińskiego w Polsce

Gruzja uruchomiła nowe rynki eksportowe w 2010 roku, a kilka lat później słynna gruzińska metoda produkcji wina w qvevri o 8000-letniej tradycji została uznana jako część niematerialnego dziedzictwa kulturowego ludzkości i znalazła się na liście UNESCO. To wszystko przełożyło się na wzmożoną wymianę handlową także z Polską.
Z badań przeprowadzonych przez instytut SW Research na zlecenie National Wine Agency of Georgia w 2022, wynika, że blisko połowa osób deklarujących spożycie wina próbowała już wina gruzińskiego i zdecydowana większość tej grupy (89%) je polubiła.
„Jeden z najpopularniejszych obecnie trendów win naturalnych i tzw. bursztynowych ma swoje początki w Gruzji, gdzie do fermentacji używa się qvevri – glinianych naczyń, które dla utrzymania stałej i niskiej temperatury są zakopywane w ziemi. Połączenie tej tradycji z nowoczesnym myśleniem o produkcji wina to znak rozpoznawczy win gruzińskich. W Polsce, od lat czerwone, półsłodkie wina gruzińskie mają swoich miłośników, ale wytrawne odmiany z każdym rokiem zyskują kolejnych wielbicieli” — komentuje Tamta Kvelaidze, szefowa departamentu marketingu i PR LEPLNational Wine Agency.
Polska jest jednym z pięciu najbardziej obiecujących rynków eksportowych dla gruzińskiego wina. Istnieją tu możliwości rozwoju dla producentów wina z Gruzji i dla polskiej branży winiarskiej, co znakomicie pokazał sukces Georgian Grand Tasting 2024. Było to szczególne wydarzenie dla branży winiarskiej, importerów, sommelierów i mediów branżowych.

Scroll to Top
Spirits logotyp czarny

Dostęp zablokowany

Nie spełniasz wymogów dotyczących wieku użytkowników strony.
Spirits logotyp czarny

Czy ukończyłeś/aś 18 lat?

Treści na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla osób dorosłych.