Chińskie skarby

28 września Grupa Fenjiu Group przeprowadziła coroczną uroczystość zabutelkowania alkoholu w Fenyang, w prowincji Shanxi, która zgromadziła tysiące zainteresowanych. Jest to wysokiej jakości baijiu, czyli tradycyjny chiński trunek. Pierwsza partia 100 butelek limitowanej edycji fenjiu z 2017 roku została wyeksponowana w specjalnym obszarze wystawowym, zwanym ścianą stu win, gdzie można było nabyć trunek. Na każdej butelce alkoholu wyryto inną frazę lub powiedzenie w języku chińskim spośród zwrotów zatwierdzonych przez specjalne jury, które wybrało zdania z propozycji nadesłanych drogą internetową przez tysiące koneserów fenjiu. Cała partia limitowanej edycji alkoholu szybko znalazła nabywców jeszcze tego samego dnia.

Czytaj więcej

ProWein 2017 – relacja

Rekordowa liczba, ponad 58 tys. osób ze 130 krajów, odwiedziła odbywające się w dniach 19-21 marca w Düsseldorfie targi ProWein. W imprezie wzięło udział 6500 wystawców z 60 krajów, w tym ok. 300 firm reprezentujących branżę spirytusową. Nie zabrakło firm z Polski – AWW, Polanin, Piasecki, Tarpan, Jantoń, Bartex-Bartol, Toruńskie Wódki Gatunkowe, pokazaliśmy przede wszystkim bogatą ofertę wódek i nalewek, a także miody pitne, czyli tego, z czego Polska jest na świecie znana.

Czytaj więcej

Super Dokan

(すぺr どかん) ten dziwny trunek z destylarni Sakura Masamune (櫻正宗) z Kobe to sake wzmocniona spirytusem powstałym z przedestylowanych osadów po fermentacji ryżu. Moc – 30%. Aromat zdecydowanie ryżowy, smak wprost idealny do japońskiej kuchni – prażonego ryżu, wędzonego węgorza, wodorostów nori. Paskudna etykieta, smak natomiast wyborny.

Kirishima

(霧島) japońska shochu produkowana przez Kirishima Shuzo z Kyushu. Destylowana ze słodkich ziemniaków (83% nastawu) i ryżu. Do fermentacji użyto czarnych drożdży kuro. Aromat lakieru i pieczonych ziemniaków. W ustach słodkie ziemniaki i prażony ryż. Moc – 25%.

Nontaro

(のんたろう) – nowatorski japoński likier, jest to sake, wzmocniona spirytusem powstałym z przedestylowanych osadów po fermentacji ryżu. Aromat i smak prażonego ryżu, finisz wytrawny, z delikatną różaną nutą. Moc – 25%. Producentem jest firma Sakura Masamune, która działa na przedmieściach Kobe i od 1625 roku wytwarza sake.

Zanpa

(残波) japońskie awamori z Okinawy, jednokrotnie destylowane z ryżu przez rodzinną Higa Distillery. Tradycyjna fermentacja ryżu odbywa się z udziałem drożdży koji. Trunek leżakowany jest przez co najmniej trzy lata w specjalnych naczyniach, które przypominają pękate dzbany. Oferowane w wersjach: klasycznej (biała, 25%), premium (czarna, 30%) oraz lekkiej musującej Zenpa Yuzu (5%). Jest też bardzo limitowana edycja 35%. Aromat wersji klasycznej bardziej przypomina sake, niż destylat, jest bardzo delikatny, trochę w nim prażonego ryżu. Smak również delikatny, kwiatowy, lekko wyczuwalne drożdże i przefermentowany ryż. Higa Distillery powstała w 1948 roku, założona przez Torakichi Higa w wiosce Yomitan na Okinawie. Zatrudnia 38 osób.

Maikokoti

(まいここち) japońskie shochu o mocy 25%, produkowane przez firmę Mitsutake, oferowane w charakterystycznych niebieskich butelkach. Wytwarzane z jęczmienia, fermentowane z dodatkiem czarnych drożdży koji. Niezwykle delikatny, mineralny aromat i smak, z ledwie wyczuwalnym posmakiem drożdży. Zaskakuje delikatnością. Nagrodzone złotym medalem na festiwalu żywności w Brukseli.

Tsukushi

(つくし) japońskie shochu z pszenicy, fermentowanej z udziałem drożdży mugikoji. Starzone przez pięć lat w beczkach mniej wypalonych (Tsukushi Shiro) i mocniej wypalonych (Tsukushi Kuro). Obydwie wersje mają 25%. Niezwykle przyjemny aromat prażonego ziarna, grzanki, dolna nuta leciutko wpada w lakier. W ustach mocno przypieczone ziarna, skórka dobrze wypieczonego chleba, słód. Pierwsza klasa. Destylarnia Nishiyoshida.

Suzan

wysokiej klasy japońskie shochu z pszenicy i kukurydzy, długo leżakujące w beczkach po bourbonie. Lekko słomkowa barwa, wspaniały słodowy aromat, a poza tym nuty wanilii, beczki. Smak w stylu bourbona, mocno rozwodnionego. Dodać dużo lodu i gotowy highball. Moc – 25%. Destylarnia Chugoku Jozo, znana z blendowanej whisky Togouchi.

Kawaii

(可爱) nazwa to po japońsku po prostu „ładny” czy wręcz „piękny”. Jest to linia produktów z destylarni Chugoku Jozo, znanej przede wszystkim z blendowanej whisky Togouchi. Są to lekkie likiery owocowe: śliwkowy, gruszkowy i liczi. Jest tez bardzo przyzwoite Chochu Kawaii Otoko-Mugi, o mocy 25%, destylowane z pszenicy, o aromacie palonych ziaren. Smak delikatny, przyjemny – skórka dobrze wypieczonego chleba.

Unkai Soba

(そば焼酎雲海) japońskie shochu, destylowane z przefermentowanej gryki (z niewielkim dodatkiem jęczmienia i ryżu), z udziałem drożdży koji shiro. Producentem jest firma Unkai z Gokase w prefekturze Miyazaki, trunek wytwarzany jest od 1973 roku. Aromat kapusty kiszonej, nieco dymny, w ustach woda po kapuście, ale też wyraźny posmak gryki, trochę też surowych ziemniaków. Moc – 25%.

Sennen no Hibiki

(千年の響) japoński destylat z przefermentowanego ryżu, z Okinawy, zwany awamori. Marka powstaje w Nakijinshuzo Distillery, gorzelni malowniczo położonej obok ruin zamku Nakijin. Sennen no Hibiki oferowana jest w dwóch wersjach – 25% i 43%, alkohol był starzony w beczkach po bourbonie. Aromat waniliowy, smak przypomina rozwodnionego bourbona.

Iichiko

(いいちこ) jedna z najlepiej sprzedawanych marek japońskiego shochu. Produkowana z jęczmienia, długo fermentowana z udziałem bakterii koji. Oferowana w dziewięciu wersjach, różniących się sposobem fermentacji a także mocą. Jęczmień dostarczany jest przez należącą do firmy słodownię Sanwa Shurui, alkohol jest destylowany w Hita Distillery, niedaleko miejscowości Hita (zakład można zwiedzać). Smak i aromat trunku zdominowane są przez drożdże, lakier i wodę różaną. Pod marką Iichiko oferowane są także cztery likiery: śliwkowy, limonkowy, z czarnej porzeczki oraz z yuzu.

Jinro

(真露) marka koreańskiego soju, od lat najlepiej sprzedawany alkohol świata, w 2015 roku sprzedano go 71,5 mln 9-litrowych opakowań, ponad dwukrotnie więcej niż drugiego na liście rankingowej „The Spirits Busines”. Destylowany z ryżu, niemal bezwonny i bez smaku – jak wódka, tylko z dodatkiem dużej ilości wody (ma moc 25%). Marka należy do firmy HITE-Jinro, największego w Korei producenta alkoholi. Firma powstała w 1924 roku. Należą do nich destylarnie w miastach: Icheon, Cheongwon i Masan. Soju Jinro jest produkowane w destylarni Cheongwon. Od 2006 roku Jinro tworzy wielki konglomerat z Hite, producentem piwa o tej samej nazwie. Poza piwem mają w ofercie: wina, likiery, whisky i wiele odmian soju.

Czytaj więcej

Ninki-Mugi Shochu Hanatare

(ハナタレ 麦人気) alkohol wydestylowany ze słodowanego jęczmienia. Aromat bardzo zbożowy, jest tu kiszona kapusta i lakier, ale to nie wskutek źle rozdzielonych frakcji, taki jest japoński styl shochu, i to świetnie pasuje zwłaszcza do potraw z soją. W ustach leciutko prażony smak, także dużo lakieru, w Europie nie do zaakceptowania, ale porównując Ninki do innych japońskich shochu, trzeba przyznać, że jest to pierwszorzędna jakość. Wędzony finisz pasuje do węgorza czy sashimi, zwłaszcza ryby maślanej, także do ośmiornicy. Gdy przyzwyczaimy się do smaku lakieru, docenimy ziarnistą esencję tego trunku. Moc – 44%.